Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra Cape Town. Calling all freethinkers and entrepreneurs! Forretningsplan og sund fornuft.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 82
Fra  Goodlife Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle sammen. 

Jeg er så pokkers heldig at være "strandet" I Syd Afrika. Dejligt land, dejlige mennesker og en rigtig god iværksætter kultur.

Det er et 3 verdens land på mange måder, og så alligevel ikke.

1000 DKK er idag 2.430,21 ZAR, og det gode er at 1000 hernede svare til 1000 derhjemme. Man kan købe nøjagtig de samme mængder,(Benzin 11zar, brød 5zar, revisor time 450-950zar osv., ja alle tingene koster det samme, bare i en anden veluta).


Dog er internet ret dyrt, med en normal max hastighed på 4mb. Denne forbindelse svare til 4-600 DKK. Mobil nettet er det samme, en ubegrænset pakke-løsning koster min.800kr og så skal du i de fleste tilfælde binde dig 12-24mdr. Det er nogen gange en omvendt verden, men god på mange måder. Man lære hurtigt at leve med det, og det er faktisk en stor befrielse.

...

Før jeg kom hertil har jeg aldrig forsøgt at drive noget selv. Jeg har altid været en "slave" for andre, og en helt normal lønmodtager, I en stor virksomhed, hvor den store fugl skider engang imellem og hvor lorten kun falder én vej. Men jeg var tilfreds med det, for gode kollegaere samt nogen gode chefer gør meget. Samt I min optik var det et godt arbejde og vil/er det stadig for mange andre.


For mig at flytte herned har skabt glæden tilbage i livet (forstå mig ikke forkert, det her eventyr var bare hvad jeg havde brug for). Jeg har taget min kæreste med, og vi er begge i arbejde. Vi tjener fint i forhold til standarden hernede. Den mindste løn jeg har erfaret, var en ung dreng jeg faldt i snak med, han er ansat som uerfaren gartner til en dagsløn på 100zar om dagen. Mødetiden er typisk fra 7-17 man-fre for ham. Han var fint tilfreds og glad for sit arbejde. Det er en normal standard som mange mennesker her har.

Min motivation for at blive selvstændig her:
Da jeg kom til landet havde jeg selvfølgelig lidt dansk valuta med hjemmefra. Jeg ville gerne rundt og se Cape Town, noget mere end hvad uber og mine føder tillod. Så jeg valgte naturligvis at købe en bil. MIT første bilkøb blev en Audi A4 2001 full house, havde kun lige gået 197.000km for 29.000zar. Det var en lækker bil med læder sæder, (som jeg aldrig har haft før).
Selv om jeg var så glad for bilen, satte jeg den for sjov til salg af, ja uanede årsager for 49.000zar. Der gik lige nøjagtig 50 timer ca, der kom det højste bud på 38.000 og jeg slog til. Adrenalin satte ind, ingen kunne skyde igennem mig og er ret sikker på mine kollegaere hadede mig denne dag. Første gang jeg havde solgt noget selv, for mig selv. Selv om jeg har været i salg og service branchen hele mit arbejdsliv.
Jeg skulle have ny bil hurtigt. Købte mig en bmw 2000 318i full house, brune læder sæder, sol tag osv for 40.000 og stolte den for 50 ugen efter.
Sådan har det gået med de sidste 7 biler, har tilmed solgt en bakkie for en af mine nye SA venner. Han kunne kun få 55.000 for den. Der gik 4 dage og jeg fik 60.000 i min hånd.


Jeg har nu været her i 4mdr og har lige tjent nok til at købe en polo vivo sedan 2013. Jeg har ansøgt om et taxi licence til uber platformen, har allerede "ansat" en driver, så nu mangler der bare lige de sidste detaljer, så er det igang. Jeg ser det som en risiko fri chance at tage. Da min driver ikke bliver betalt før han har tjent penge. Jeg har investeret 80 i bilen, har selvfølgelig prøvet at sætte den til salg igen, jeg gik 4bud imellem 90-100, derfor risiko fri invi. Forudsætter dog en god kasko forsikring, som er sørget for.


Jeg skriver alt det her for at varme op til mine idéer, som jeg mangler nogen af.
Jeg mangler et skud idéer/samarbejdspartner til at komme med den næste gode ting der kan ske.


Lidt om mig..
27 år, nord for limfjorden, uddannet salgsassistent, et Stort D og mindre I. Selvstændig, Stædig, vedvarende og ansvarsfuld.


Hvis du tænker de helt store planer og er bange for at blive røvrendt, kan jeg hurtig sende refferancer fra mit tidligere job og min familie der kan nikke genkendende til hvem jeg er og har lavet.

Jeg elsker kritik men ikke provakation. Hvis jeg har undladt noget f.eks. business visa etc. er det ikke fordi jeg ikke har tænkt på det. Der er en plan.

Min store drøm og passion er blevet at give lidt igen til Afrika. At kunne give uerfaren en god "uddannelse" i mit næste projekt, bedre løn, bedre arbejdsvilkår, bedre leve standart og give igen i form af skat til landet.
Syd Afrika er et land I rivende udvikling. Folk er begyndt at tjene gode penge. Afrikanere her i Cape Town, går med guld, smykker og mode tøj I stort set alle bydele nu. Der er bad guys som i alle andre storbyer. Man skal ikke have øjne i nakken, men bare god fornuft.

Det var slutningen. Tak fordi du læste med i mit lille eventyr. Det sætter jeg pris på.

Kontakt: kennst15@hotmail.com

Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg ved der sker meget i Afrika kunne også tænke mig at starte noget der men kan ikke komme på noget rigtig endnu

Hvis du kommer i tanke om noget så er du velkommen til at kontakte mig har sparet lidt op .... shahid_dk@hotmail.com

Mvh
Shahid

Tilmeldt 13. Jun 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Spændende læsning :) Held og lykke

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)