Hey alle.. Jeg har i længere tid gået og puslet med en tanke/idé, som jeg selv kunne være super sjov at prøve at realisere, men jeg er virkelig på bar bund om hvor man skal tage fat, og hvad der er vigtigt.. Selve idéen drejer sig om at lave et voksen-lege-land for mænd ala Tivoli, Djurs Sommerland etc., men det her skal "kun" være for mænd/drenge/drengerøve der aldrig bliver voksne (som mig selv For det første er der jo noget med økonomi.. Jeg har ikke lige sådan råd til at bygge huse, bare, købe div. maskiner osv., så hvordan får jeg fikset det ? For det andet er det jo ikke lige noget der sådan kan foregå i ens 3. vær. lejlighed.. Der skal immervæk være plads til en del.. Sad og kiggede lidt på nogle sider, og fandt ud af, at det gamle "Fun Park Fyn", hvis nogen da kender det, er på ca. 30.000 m2.. Hvad koster sådan noget at erhverve ? Det er vel ikke peanuts vi snakker om her.. Nå, det var bare lige sådan lidt løst hvad jeg havde i tanker, men hvor tager man fat henne ? Pt. er jeg ganske almindelig lønslave, men det er simpelthen for sygt.. Vil gerne prøve at udleve en drengedrøm, men ved ikke hvor jeg skal starte henne.. På forhånd tak for svarene ps. hvor lang tid brugte i, i jeres opstartsperiode om ugen på jeres firma ? |
Hej Bayliss,
Det var da noget af en drøm du har her en mellemting mellem ”Tivoli og Playboy” – om den så kan realiseres ved jeg ikke sådan på stående fod.
Du har en idé og det er jo første skridt på vejen til at få foden under eget bord. Det næste skridt er at få idégrundlag/forretningsplan, drifts, status og likviditetsbudget samt budgetforudsætninger nedfældet på papir.
Inspirationen til det kan hentes her > http://www.startvaekst.dk/ivaerksaetter/0/3/0
For det første er der jo noget med økonomi.. Jeg har ikke lige sådan råd til at bygge huse, bare, købe div. maskiner osv., så hvordan får jeg fikset det ?Ja så skal der jo nogen investorer med som også syndes at idéen er genial, og kan se et perspektiv i den. Til det skal ovenstående budgetter bruges.
Bayliss:Sad og kiggede lidt på nogle sider, og fandt ud af, at det gamle "Fun Park Fyn", hvis nogen da kender det, er på ca. 30.000 m2.. Hvad koster sådan noget at erhverve ? Det er vel ikke peanuts vi snakker om her..
Om det er til salg kan jeg ikke udtale mig om – må erkende at jeg kender det ikke. Men du kan jo via de offentlige sider finde ud af hvad den er vurderet til – så har du dog noget og kalkulerer ud fra.
Bayliss:ps. hvor lang tid brugte i, i jeres opstartsperiode om ugen på jeres firma ?
Hvis du virkelig vil være selvstændig i den omtalte branche – så lad mig besvare ovenstående på følgende måde, glem ALT om privatliv de næste 5 år…
Iværksætterens 10 bud…
1. Start sammen med andreFind allerede fra starten partnere med kompetencer, som komplementerer dine egne - og helst personer med ledelseserfaring. Det betyder også, at du må være realistisk om dine egne styrker og svagheder. Ellers får I ikke samlet de fornødne kompetencer. Ansæt en professionel ledelse, når det er nødvendigt.2. Gå efter præstationen frem for pengene Overvej dine bevæggrunde for at starte virksomhed og lad dig motivere af ønsket om at skabe noget ekstraordinært. Ambitioner om penge og kontrol er sjældent nok.
3. Start med en forretningsplan - og brug den Sørg for at arbejde efter en velgennemtænkt forretningsplan, der løbende justeres i forhold til udviklingen i markedet. Strategien og målsætningerne for virksomheden skal hele tiden være på plads.4. Fokusér på markedet fra start - og gå internationalt Hav fokus på markedsføring og salg fra starten. Det er vigtigt at være meget lydhør over for feedback fra markedet og sørge for at indarbejde det i produktudviklingen. Inddrag kunder, konkurrenter, samarbejdspartnere m.m. i produktudviklingen, så du er rustet til internationalisering.5. Skab struktur og klarhed over beslutningsprocesserne Du er ansvarlig for at skabe gode beslutningsprocesser, som optimerer ressourceallokeringen og skaber rammerne for at træffe beslutninger på et kvalificeret grundlag. Hav allerede fra start fokus på struktur og processer, herunder økonomistyring.6. Start med at skaffe penge nok Rigeligt af kapital fra virksomhedens start giver ro til at koncentrere sig om at udvikle virksomheden frem for at bruge ressourcer på at rejse kapital hyppigt.7. Start med slutningen i sigte Hav en exitstrategi for, hvordan du giver investorerne deres investering tilbage med et rimeligt afkast. Og sørg for at give exit en fremtrædende plads i den løbende forretningsudvikling, så du er klar til at tage chancen, når den byder sig.8. Vær selektiv med investorer og bestyrelse Lav en ønskeliste til kompetencer hos investorerne og bestyrelsen. Inddrag personer med godt kendskab til dit produkt og dit marked og sørg for, at der også er viden og erfaringer inden for øvrige discipliner af virksomhedsudvikling - økonomi, finansiering, ledelse og strategi. Vær ikke bange for at betale meget for at få tilført de rigtige kompetencer - kvalitet koster.9. Indgå strategiske samarbejder Gå efter at opbygge strategiske samarbejdsaftaler med markedets større veletablerede aktører, som kan understøtte forretningsudviklingen.10. Byg et stærkt netværk - og brug det Succes for din virksomhed kræver adgang til et bredt netværk. Find og dyrk kontakter, der kan åbne døre til de rette personer og virksomheder f.eks. hos potentielle samarbejdspartnere og kunder.