|
Hej Martin,
Der er 3 grupper der er involveret i denne sag:
Import firma: ( leverandør til butikkerne)
- ansvarlig for at varerne har varer deklarationer på, når de sendes ud til butikkerne.
Transport firma der leverer varer til butikkerne (hvis import firmaet bruger en anden transport firma end deres eget).
- ansvarlig for at den rigtig temperature på kølebilen svar til varernes nødvendige temperature.
Butikker:
- ansvarlig for at der er varer deklarationer på varerne og varerne er på den rigtig temperature ved modtagelsen.
Jeg kan kunne forklare lidt aht varer deklarationerne. Hvis dit ansvar er bare at transportere varerne så er det ikke dig der er hængt på varer deklarationerne. Det du skal søge for er at temperaturen på kølebilen svarer til varernes nødvendig opbevarings temperatur og du har dokumentationen for at du kontrollere temperaturen undervejs. Hvis butikkerne har klaget at varerne er ødelagt så har du dokumentationen for det, og husk også at tegne forsikring.
Jeg sælger også madvarer fra forskellige lande og jeg kræver at leverandørerne sætter varer deklarationer på mindst et skandinavisk sprog.
Jeg håber at du få et lille hint på mit svar. Det bedst selvfølgelig er at få mere informationen fra fødevarestyrelsen.
Held og lykke,
F.Lee
TAMU Kaffe the chokolade