Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp: Forklaring/tolkning af reglen ved kontantkøb over 10.000 kr. (Uden moms!)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Dette er mit "jomfru-indæg", og det skyldes, at min søgning ikke giver mig noget svar på hverken Google, SKAT osv. 

Intro: Efter 7 års tilløb, hvor de sidste 2 år har været brugt flittigt på bl.a. inspiration fra Amino, opsparing samt forretningsplan, har jeg endelig taget springet.

Jeg startede i december måned en bilforretning med en lidt anderledes tilgang (Men det er egentlig ligegyldigt) 

Jeg har været i branchen i snart 20 år, og jeg ved derfor, at kontanter åbner døre... Ikke fordi der så snydes med faktura, men simpelthen fordi, at forhandlere ikke er "digitale", og handler indgås langt nemmere, hvis sælger kan få sine penge i hånden.

Jeg har købt 4 biler kontant, alle over 10.000 kr. - Pengene er hævet fra firmakontoen og betalt til sælger, hvor jeg også har fået faktura svarende til de hævede beløb.

Jeg går så ind på www.skat.dk og gør som der står beskrevet mht. indberetning af kontantkøb over 10.000 kr. - Nemlig at jeg skal sende dem en mail, hvor jeg beskriver kontantkøbet - Jeg beskriver derfor, at jeg har købt en bil til 25.000 kr., pengene er hævet i banken og betalt til sælger (Der er ikke nogen fyldestgørende beskrivelse på SKAT's hjemmeside - Der skriver de blot, at man skal lokke ind i TastSelv og sende dem en besked)

Nu har jeg så fået følgende svar:

"Indberetningen kan ikke godkendes som modtaget.

Det skattemæssige fradrag for kontante køb på 10.000 kr. og derover er betinget af, at de indberettede oplysninger om det foretagne køb, herunder fakturaoplysninger er så fyldestgørende, at leverandøren/sælgeren entydigt kan identificeres. Reglerne står i ligningslovens § 8 Y."

Mine spørgsmål er derfor som følger:

1. Kan det godkendes, hvis jeg laver en ny indberetning, hvor jeg ud for hvert beløb skriver, hvem der har modtaget pengene (firmanavn) samt fakturanummeret?

2. Der står, at jeg mister mit skattemæssige fradrag på beløb over 10.000 kr. - Mine køb over 10.000 kr. omhandler kun indkøb af brugte biler uden moms, hvorfor jeg bruger brugtmomsordningen. Er der nogen der kan forklare mig konsekvensen af, hvis jeg mister dette skattemæssige fradrag?

Når jeg køber en brugt bil til f.eks. 40.000 kr. uden moms til mit varelager, så mener jeg jo ikke, at jeg har noget fradrag at tabe... Men måske tager jeg fejl?

Jeg har surfet nettet tyndt og jeg går snart i baglås, så jeg håber virkelig, at der er nogen af jer skarpe drenge og piger, der kan hjælpe en grønskolling.

PS. Det er vigtigt for mig at slå fast, at alt køres efter bogen, og ALLE fakturabeløb stemmer med kontanthævningerne - Det kan være svært at forstå for nogen, men min branche fungerer bare bedst, når man kan afregne med kontanter!

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46627
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51

1 ja det ville jeg mene - det er jo det skat skriver, at betaleren skal kunne helt entydigt identificeres ved disse kontanthandler - med enten CPR formentlig eller CVR eller som minimum navn og adresse (måske fødselsdato/år) som er krav ved betaling af honorar til folk i udlandet 

2 hvis du mister fradrag vil du jo skulle betale skat af hele din salgspris - det har ikke med brugtmoms at gøre så det er jo vigtigt at sikre dig dit fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 17:38
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)