|
Hej derude, Jeg håber, at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med følgende spg.: Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og jeg ønsker at skifte inventaret ud. Jeg har fundet en forhandler, der sælger brugte designklassikere. Jeg ved, at jeg ikke kan trække moms fra brugte genstande, derfor er spg. nu, om jeg kan straksafskrive dem, da beløbet er under 2016-satsen (12.900). Stolene koster i alt 8.600 kr. 1) Kan jeg straksafskrive brugte genstande 2) Hvad er det, der trækkes fra ved straksafskrivning (fordelen ved det) 2) Hvordan gøres det helt lavpraktisk Pft. |
Første forudsætning er at møblerne er 100% til virksomheden = kun kan bruges af den - og dermed jo ikke kan indgå i privatboligdelen på nogen måde (f.eks. at de møblerer et eksternt kontor eller en reol alene til varer ol)
Dernæst så kan du straksafskrive dem - på konto for småaktiver eller hvad den kan hedde - UDEN moms (undertryk moms på kontoen som normalt er med moms eller lav en ny konto uden moms ved siden af)
Fordelen er at du har fradrag for udgiften - Møblerne ejers af virksomheden og uanset afskrevet så skal de kunne redegøres for og de skal sælges ud fra virksomheden (evt til dig selv) ved evt lukning
vh John Hannover
Bliv gratis medlem