Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat & Fradrag for Freelancer / Honorarmodtager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Dec 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har et par spørgsmål om skatteforhold som freelancer eller honorarmodtager som jeg håber at alle i kloge mennesker her kan hjælpe mig med. :)

Jeg er for nyligt startet med at arbejde som freelancer for en udenlandsk virksomhed hvor jeg arbejder hjemmefra. Dette er mit eneste arbejde. Arbejdet er projektbaseret men vil for det meste svare til 30-35 timer pr uge og aflønningen vil ca. ligge på Kr. 20-25.000 per måned. Betalingen foregår således at jeg sender dem en regning efter hvert projekt og de aflønner mig så baseret på den tid jeg har brugt.

Mine spørgsmål er:

- Så vidt jeg kan læse mig til så betyder disse forhold at jeg er Honorarmodtager og jeg går ud fra at jeg ikke behøver et CVR nummer. Er det korrekt?

- Mht skat og fradrag. Hvordan skal jeg indberette min indkomst og får jeg stadig mit "normale" fradrag som jeg ville have som lønmodtager?

- Når jeg arbejder hjemmefra er der så andre ting jeg kan trække fra som f.eks. computer, internet, rejseudgifter ifm. udført arbejde osv?

- Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

På forhånd mange tak for hjælpen! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

jeg går ud fra at virksomheden betaler og formentlig indberetter i deres land. Jeg går også ud fra at det er egentligt honorar arbejde og ikke fuldt selvstændig virksomhed - se lidt mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html - Det kunne også være du slet og ret var lønmodtager?

Jeg håber andre kan sige hvordan du så opgiver det - Jeg ville kun kunne forstille mig rubrik 15 men jeg ville også mene du kan opgive resultat - også uden CVR i udvidet selvangivelse som overskud 

Normalt er honorar rubrik 12 men den kan man ikke skrive I - den er til danske honorar indtægter. 

Jeg ville skrive til skat under kommunikation og høre dem hvilken rubrik du skal bruge til udenlandsk honorar forudsat det ER honorar - og om du skal trække dine direkte udgifter fra i den - eller om du skal bruge rubrik 29 som normalt er til udgifter ved honorarindtægt

Jeg vil mene du har fradrag for udgifter som alene knytter sig til indtægten. Computer f.eks vil du skulle anslå % fordeling privat/honorar - ofte ville man nok prøve 50/50 for den slags. Konkrete rejseudgifter efter regning forudsat de er rent knyttet til indtægten

Skriv til skat - ring ikke - eller gå til en revisor og få en bedre svar end mit

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Dec 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:05

Tak for dig svar John. Jeg har kigget på dit link og mener stadig at jeg er honorarmodtager da det er ansættelse på projektbasis som regel af 1-2 måneder varighed og jeg ikke har en løbende ansættelseskontrakt. Desuden løber jeg ikke nogen økonomisk risiko, så det er vist ikke selvstændig virksomhed.

Jeg ved ikke hvordan virksomheden indberetter i deres land, men de indbetaler lønnen på min danske konto. De har ud over det bare sagt at de udbetaler udfra min faktura på hvert projekt og så er det op til mig selv at sørge for skat osv, det blander de sig ikke i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:26

Ja så kan jeg ikke se andet end - enten udvidet selvangivelse eller rubrik 15 som eneste du kan benytte _ evt kombi med udgifter i 29 men skriv til skat

Jeg har selv brugt 15 til indtægt og 29 til direkte udgift - og fået OK fra skat tidligere i forbindelse med udenlandsk honorar. Idag bruger jeg den til lidt udenlandsk affiliate og der trækker jeg direkte udgift fra i selve beløbet jeg skriver i rubrik 15 (frem for at have udgift i 29) men jeg tror det kan være klogt at skille hvis det er lidt større beløb - i 15 og 29

Normalt - i DK og de fleste lande jeg kender - skal betaleren indberette det til deres skat (for at de har fradrag lovligt) på personens fødselsdato/år, navn og adresse, men det er jo ikke dit problem heller

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)