Hej, Jeg har en virksomhed som netop har fået et kontoudtog fra 2015 fra en leverandør, hvor der er ubetalte fakturaer fra 2015 på. Det var alle nogle leverandøren skulle have vendt tilbage på pga fejl, men det har de ikke gjort - før nu.
Situationen er nu den at jeg skal betale dem, men spørgsmålet er om jeg skal bogfører beløbet i 2016, hvor kontoudtoget er dateret og de bliver trukket i banken eller i 2015, som fakturaerne henfører til? Det skal siges at jeg har haft et lille underskud i 2015 og vil faktisk helst bogføre i 2016, så underskuddet ikke syner så stort i 2015 (IVSselskab). 2016 er endvidere startet rigtig godt med stort salg, så umiddelbart virker det bedst at bogføre i 2016 - men hvad vil være det mest korrekte at gøre
- at bogføre kontoudtoget med underbilag(fakturaerne) dateret i 2016 eller taste fakturaerne ind i 2015 regnskabet? og gør det en forskel rent regnskabs teknisk når der er underskud i 2015 og der forventes overskud 2016?
Håber der er nogle der kan hjælpe mig, da det ikke just er min stærke side...
Du skal overveje regnskabshjælp så du ikke står med rxven i vandskorpen ved en kontrol
Alle fakturarer du modtager og sender skal bogføres på den dato faktura lyder som udgangspunkt. i dette fald 2015 og så bogføres de mod kreditorer udbetalt osv
Når de betales bogføres fra kreditorer ubetalt og til bank og JA det betder meget skattemæssigt da de jo reducerer dit underskud du ellers bare trækker fra i skat, så det vil du få forkastet med det samme
Min e-bog om regnskabIntroduktion til regnskab som link - kunne også være nyttigt for dig lige ta se - den er letlæst forklaring om regnskab - men tag lidt hjælp så skat ikke pludseligt har et krav du ikke kan klare
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for hurtigt svar - jeg søger også pt efter en der kan hjælpe med regnskabet. Er det noget du evt. gør det i?
En af fakturaerne er fra Q3, men så skal jeg jo ind manuelt og regulere momsen for at den bliver afregnet korrekt for det kvartal.....
Mht skat, så har jeg faktisk ikke trukket noget ud af virksomheden overhovedet i 2015, men hvis jeg gør det i 2016, så har det vel en betydning, som du skriver.
Dog kører nogle økonomisystemer også med likviditets styring - fx debitoor.
Der bogfører du faktura som John beskriver - og så sætter datoen for betalingen - så man kan få et overblik over om man har penge nok i kassen til den flok udgifter der som regel er d. 1 :)
Og ja - du skal ENDELIGT IKKE begynde med at være kreativ med at prøve at ændre årets resultat ved at bogfører indkomsten i næste år. Det er du nødt til at være ærlig og evt. betale den ekstra skat i 2015 - da det er faktura dato der i princippet er gud.
Som tommelfinger regel, skal du jo tænke på at når din virksomhed har haft udgift ved at udfører arbejdet uanset om det er materialer eller løn - og derfor skal indtægten jo ind i samme år - som "udgiften" har været.
En af fakturaerne er fra Q3, men så skal jeg jo ind manuelt og regulere momsen for at den bliver afregnet korrekt for det kvartal.....
Den burde du allerede have haft indberettet i Q3 - uanset om den var betalt eller ej.
De andre må lige bekræfte om det er OK praksis at smide den ind i Q4 - men det vil jeg umiddelbart tro er den eneste løsning. (men igen vil ikke hænges op på det).
Hej Jannik, ok det gør jeg...ønsker bestemt ikke at lave noget der ikke er i overensstemmelse med reglerne...Rigtig glad for at du/I tager Jer tid til at hjælpe