Hej, Jeg har en virksomhed som netop har fået et kontoudtog fra 2015 fra en leverandør, hvor der er ubetalte fakturaer fra 2015 på. Det var alle nogle leverandøren skulle have vendt tilbage på pga fejl, men det har de ikke gjort - før nu. Situationen er nu den at jeg skal betale dem, men spørgsmålet er om jeg skal bogfører beløbet i 2016, hvor kontoudtoget er dateret og de bliver trukket i banken eller i 2015, som fakturaerne henfører til? Det skal siges at jeg har haft et lille underskud i 2015 og vil faktisk helst bogføre i 2016, så underskuddet ikke syner så stort i 2015 (IVS selskab). 2016 er endvidere startet rigtig godt med stort salg, så umiddelbart virker det bedst at bogføre i 2016 - men hvad vil være det mest korrekte at gøre - at bogføre kontoudtoget med underbilag(fakturaerne) dateret i 2016 eller taste fakturaerne ind i 2015 regnskabet? og gør det en forskel rent regnskabs teknisk når der er underskud i 2015 og der forventes overskud 2016? Håber der er nogle der kan hjælpe mig, da det ikke just er min stærke side... |
Du skal overveje regnskabshjælp så du ikke står med rxven i vandskorpen ved en kontrol
Alle fakturarer du modtager og sender skal bogføres på den dato faktura lyder som udgangspunkt. i dette fald 2015 og så bogføres de mod kreditorer udbetalt osv
Når de betales bogføres fra kreditorer ubetalt og til bank og JA det betder meget skattemæssigt da de jo reducerer dit underskud du ellers bare trækker fra i skat, så det vil du få forkastet med det samme
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/sker-bogfring-pa-faktura-dato-eller-ved.html forklarer om hvornår man bogfører fakturaer
Min e-bog om regnskab Introduktion til regnskab som link - kunne også være nyttigt for dig lige ta se - den er letlæst forklaring om regnskab - men tag lidt hjælp så skat ikke pludseligt har et krav du ikke kan klare
vh John Hannover