Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afståelse vs anpartsoverdragelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer en butik i ApS form og er ved at sælge den. Er der nogen, der kan forklare forskellen mellem at afstå en butik og at sælge anparterne til en anden part (altså anpartsoverdragelse)? Herunder om udlejer af butikslokalet ved afståelse skal godkende ny lejer, mens udlejer ved anpartsoverdragelse ikke har nogen indsigelsesmulighed, da det samme ApS stadig står som lejer, og at der således ikke ændres på lejer.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 23:07

En ændring i ejer forholdet kan jeg ikke se på virke lejemål. Hvis ejeren(100%) sælger/overdrager sine anparter til en anden ændre ikke på at virksomheden køre videre som den plejer.

Jeg kender ikke de helt konkrete regler, men kan ikke se hvordan det kan påvirke et lejemål.

Whisky & Cookie kan svare dig helt præcist, men er han 100% og er det er salg eller en overdragelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17

jeg vil være enig som udgangspunkt Tobias - er det anparter der fuldt sælges så er det samme lejer. Der KAN dog givet være lejemål hvor der står noget med - ved ejerskifte i selskabet skal xxxxx  gøre xxxx - lige som der ofte er regler for hvad butikken skal beskæftige sig med      - (f.eks for at man ikke skal kunne sælge sin guldsmedebutik til føtex som så kommer ind med føtex butik) så man må se lejekontrakten først

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 13:10

Hvis du sælger anparterne, som står som lejer og ejer af butiksinventar osv., så er du helt ude af forretningen. Dvs. køber overtager selskabet, og de aftaler, som er indgået med selskabet er fortsat gældende, herunder også lejekontrakten.

Dvs. køber er 100 pct. bunder af de aftalte vilkår - han kan ikke vælge mellem dem, som han gerne vil overtage og dem, som han ikke vil overtage. Sædvanligvis vil det fremgå af lejekontrakten, hvad lejemålet må anvendes til - eks. tøjbutik - og så kan man ikke ændre sortiment til eksempelvis fødevarer uden udlejers samtykke.

Bemærk dog, at det er lovligt i erhvervslejekontrakter at aftale, at ændring af ejerkredsen i et selskab kan anses som afståelse. Ligesom det kan aftales, at sådan afståelse kræver udlejers samtykke.

Du personligt bliver skattepligtig iht. reglerne i aktieavancebeskatninngsloven.

Hvis du overdrager butikken, men ikke dit selskab, så ejer du stadig et selskab - om du vil ændre det til at være en ren pengekasse (koster jo udbytteskat at trække penge ud af selskabet) eller om du vil have anden drift i selskabet er op til dig.

Køber køber så kun aktiver i dit selskab - såsom retten til at overtage lejemålet (hvis det er muligt - Dette afhænger igen af lejekontrakten. Hvis der ikke står noget i lejekontrakten er der en såkaldt begrænset afståelsesret jf. erhvervslejelovens § 55 - dvs. afståelse til samme branche medmindre udlejer har vægtige grunde til at afvise ny lejer ol. Ved overtagelse af lejekontrakten, så er den lejer som overtager lejemålet igen bundet af lejekontrakten. Derimod står en anden person jo nu for butikken, så dine aftaler med eksempelvis en tøjleverandør er køber uvedkommende. Tøjleverandøren kan kun rette krav mod dit selskab / dennes kontraktspart.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)