Er netop startet med at arbejde for et amerikansk firma og er bosiddende i danmark. Jeg laver mad og fotograferer denne for det amerikanske firma og modtager en løn samt et bestemt beløb til indkøb af fødevarer. Jeg er meget i tvivl om beskatningen af disse beløb og overvejer om det vil være en fordel at starte et lille firma? Ved opstart af firma tænker jeg, at der kan være en momsfordel ved diverse indkøb, både mad, computer m.m. Håber at der er nogen der kan komme med nogle gode råd. |
Det er muligt du kan ha momsfordel - det synes jeg du helt konkret skal vurdere ud fra budget med en revisor - herunder om aktiviteten ovrehovedet i forhold til den amerikanske og foto osv er momspligtig aktivitet (fordres for moms fradrag)
Du skal beskattes af alt du modtager - minus dine omkostninger. Det er uanset firma eller honorar. Mad vil være et gråzone område i den forstand, at hvis du spiser det som et måltid (selv eller med familie) så er det noget der skal beskattes - hvis du kan vise du IKKE spiser det men kun fremstiller for foto og kasserer (nok godt at dokumentere), så er det ikke en indtægt (eller indtægt og udgift går lige op)
OM du vil blive set som selvstændig og dermed computer osv (som nok vil være delt moms da den nok også anvendes privat) tør jeg ikke sige, og lidt samme med madindkøb, så jeg synes du skal sidde kort med en økonomikyndig der gennemlytter projektet og afgør / råder
vh John Hannover