Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterregulering af delvist momsfradrag på bogførte bilag

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

1

mere for at undgå misforståelser - man regulerer så efter % fra året inden - man trækker naturligvis ikke bare fuld moms

MÅ man ikke regne den ud kvartalsvis (eller halvår) hvor man kender omsætningsfordeling måske og korrigere?

Enig i man ikke bare trække fuld moms (med mindre fradrags %en var 100 % i forrige regnskabsår)

Hvis man regulerer efter hver periode handler man i modstrid med momsbekendtgørelsen § 17, som siger "Efter regnskabsårets udløb foretages endelig regulering af afgiftstilsvaret."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46695
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:20

Jesper_nl:
Hvis man regulerer efter hver periode handler man i modstrid med momsbekendtgørelsen § 17, som siger "Efter regnskabsårets udløb foretages endelig regulering af afgiftstilsvaret."
det kan jeg nu ikke lige læse - Det er vel bare for at man skal ramme rigtigt helt samlet - men skulle det virkeligt være forbudt - hvis man let kender sin oms og f.eks. alle udgifter fordeler sig - at få det korrekt hvert kvartal?  

Jeg mener at man efter årets udløb foretager endelig regulering kan jeg ikke se hindres af det - det kan da fuldt ud opfyldes stadigt?

Lad os sige man i jan/feb VED, at nu kommer det ikke som sidste år at være 30% moms men momsdelen med nogle nye kunder er steget til 90%. Må man så virkeligt KUN bruge 30% momsfradrag helt indtil året er slut - selv om alle tal viser 90% nu er det korrekte. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32

Cookie - John Hannover:
Jeg mener at man efter årets udløb foretager endelig regulering kan jeg ikke se hindres af det - det kan da fuldt ud opfyldes stadigt?

Enig med Jespers betragtning med udgangspunkt i § 17. Der er tale om en årlig korrektion som det iøvrigt kendes fra investeringsgoder.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:44

Cookie - John Hannover:

Lad os sige man i jan/feb VED, at nu kommer det ikke som sidste år at være 30% moms men momsdelen med nogle nye kunder er steget til 90%. Må man så virkeligt KUN bruge 30% momsfradrag helt indtil året er slut - selv om alle tal viser 90% nu er det korrekte. 

En meget firkantet tolkning af reglerne siger (efter min opfattelse) at man skal anvende forrige regnskabsårs procentsats. 

Men hvis man har et pålideligt estimat allerede i starten af året, som dit eksempel med 30% sidste år og 90% i indeværende år, så tror jeg da ikke en kontrol fra Skat ville medføre at hele bogføringen skulle rettes. Det vigtigste må alt andet lige være at der for regnskabsåret som helhed er anvendt den samme sats (hvilken er baseret på den delvise fradragsbrøk).

Jeg tænker bare, at hvis man regulerer procentsatsen på et tidspunkt andet end primo eller ultimo er der en risiko for at man skal til at kigge hver enkelt postering på de involverede konti igennem for at kunne lave en korrekt afstemning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46695
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57

Jesper_nl:
Jeg tænker bare, at hvis man regulerer procentsatsen på et tidspunkt andet end primo eller ultimo er der en risiko for at man skal til at kigge hver enkelt postering på de involverede konti igennem for at kunne lave en korrekt afstemning.
fornuftigt nok synspunkt. Første år reguleres hvert kvartal og slut reguleres ult året  - og derefter anvendes forrige års korrekt - frem til ny slutregulering - køber den helt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)