Kære jer folk på Amino.dk, Jeg har LÆNGE haft en idé/drøm om at starte en blog. Min blog skal handle om mode, bolig samt livstil - ja, der er mange, men det fra holder mig altså ikke. Jeg er lidt af en perfektionist, jeg elsker de helt små detaljer og "det smukke". Jeg vil blogge på mit eget domæne, hvilket ikke skaber mig problemer. Jeg kan sagtens finde ud af at købe mit eget domæne, men så er jeg heller ikke mere teknisk. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe hele dette projekt an mht. det tekniske. Min private indbakke står åben på fuld gab hvis nogen af jer vil skære det ud i pap for mig. Jeg deler lige mine tanker omkring min kommende blog med jer! 1) Jeg ved slet ikke hvad der skal købes udover et domæne - eller jo, en hjemmeside, design, lageringsplads m.m.. 2) Hvor starter jeg en blog bedst? Jeg har mit eget design/layout, og det skal være som jeg vil have det. Køber jeg er en programmør til at programmere siden lige præcis som jeg ønsker den og med de små detaljer som jeg ønsker, eller kan man klarer den selv på WordPress? Jeg ønsker ikke en skabelon, hvor jeg blot selv udfylder hvad der skal stå i de forskellige bokse. 3) På stort set alle blogs kan bloggeren se hvor mange sideanvisninger der er på bloggen. Hvordan og hvor køber samt tilkobler man dette til sin blog? 4) Der er noget der hedder CMS som også skal købes - hvad gør dette lige helt nøjagtigt? 5) Andet I synes jeg bør have med i mine overvejelser og tanker omkring min blog. Jeg er åben overfor alle gode råde. Jeg vil gerne blogge professionelt, og ikke blot en hobby-blog hvor der skrives 3-6 blogindlæg på en måned. Mit ønske er at skrive de førnævnte blogindlæg pr. uge. Jeg er selvfølge interesseret i at investere nogle penge på dette projekt, men mit budget ligger desværre heller ikke på mange tusinde kroner lige i øjeblikket. Jeg er helt grøn på det tekniske område, så jeg vil blive glad hvis tingene kunne blive skåret ud i pap for mig. Med venlig hilsen. |
TheaK:Hej TheaK, se mine svar med rødt herunder.
Kære jer folk på Amino.dk,
Jeg har LÆNGE haft en idé/drøm om at starte en blog. Min blog skal handle om mode, bolig samt livstil - ja, der er mange, men det fra holder mig altså ikke.
Go for it...Jeg er lidt af en perfektionist, jeg elsker de helt små detaljer og "det smukke".
Jeg vil blogge på mit eget domæne, hvilket ikke skaber mig problemer. Jeg kan sagtens finde ud af at købe mit eget domæne, men så er jeg heller ikke mere teknisk.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe hele dette projekt an mht. det tekniske. Min private indbakke står åben på fuld gab hvis nogen af jer vil skære det ud i pap for mig. Jeg deler lige mine tanker omkring min kommende blog med jer!
1) Jeg ved slet ikke hvad der skal købes udover et domæne - eller jo, en hjemmeside, design, lageringsplads m.m..
Jeg vil anbefale dig WordPress. Det er vel nok det mest enkle og poplulære CMS (Content Management System) der findes, samtidig med at dt kan udvikles og skaleres i en uendelighed. Det kræver lidt tid, indsigt og tålmodighed at blive fortrolig med, men det er også tilfældet med andre systemer. WordPress er gratis at begynde med.2) Hvor starter jeg en blog bedst? Jeg har mit eget design/layout, og det skal være som jeg vil have det. Køber jeg er en programmør til at programmere siden lige præcis som jeg ønsker den og med de små detaljer som jeg ønsker, eller kan man klarer den selv på WordPress? Jeg ønsker ikke en skabelon, hvor jeg blot selv udfylder hvad der skal stå i de forskellige bokse.
Du kan se på diverse template sider (klik HER og HER for de to største der findes, hvor der er tusindvis af forskellige) om der ikke er nogle designs der passer på det du allerede har i tankerne. Køber du et af dem, er det ret nemt at lægge det ind på din WordPress installation. Alternativt kan du selvfølgelig købe en programmør der kan skræddersy det som du vil have det, men så kan det blive temmeligt dyrt.3) På stort set alle blogs kan bloggeren se hvor mange sideanvisninger der er på bloggen. Hvordan og hvor køber samt tilkobler man dette til sin blog?
Du kan downloade et plugin til Wordpress der viser dig det.4) Der er noget der hedder CMS som også skal købes - hvad gør dette lige helt nøjagtigt?
Se ovenfor...5) Andet I synes jeg bør have med i mine overvejelser og tanker omkring min blog. Jeg er åben overfor alle gode råde.
Keep it simple.Jeg vil gerne blogge professionelt, og ikke blot en hobby-blog hvor der skrives 3-6 blogindlæg på en måned. Mit ønske er at skrive de førnævnte blogindlæg pr. uge.
Jeg er selvfølge interesseret i at investere nogle penge på dette projekt, men mit budget ligger desværre heller ikke på mange tusinde kroner lige i øjeblikket.
Jeg er helt grøn på det tekniske område, så jeg vil blive glad hvis tingene kunne blive skåret ud i pap for mig.
Jeg vil anbefale dig bare at komme udover stepperne og prøve dig frem. Henad vejen finder du alle de løsninger du har brug for.Pøj pøj med det hele...[((smile))]
Med venlig hilsen.