Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

vedr. nedbrud på server og vores bookingsystem

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Imellem jul og nytår havde vi nedbrud på vores server - på denne server havde vi vores online bookingsystem. Systemet var blevet hacket og kunne ikke komme op og køre.

Vi bad vores leverandør af bookingsystemet om at få det op at køre og installeret på en ny server - dette tog dem 3 dage.

I starten af Januar modtager vi en faktura på et beløb som var meget højere end forventet.

Hvem har ansvaret i sådanne situationer?

Er det ikke normal at en IT leverandør infomere kunden løbende om kommende faktura størrelse?

Kan vores forsikring dække hacker angreb?

Dbh. Torben Andersen

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Torben

Hvem der har ansvaret her, og hvordan der afregnes og rapporteres om timeforbrug afhænger jo helt af hvad I har af aftale, så hvis jeg var dig ville jeg starte med at tage et kig på den og se hvordan du er stillet her.

Generelt skal du være opmærksom på at hackere ofte benytter kendte sårbarheder i de komponenter i har i jeres løsning, så en helt essentiel del at det at beskytte sig mod hacker angreb er at i holder systemet opdateret - hvis dette ikke er en del af jeres nuværende løsning, så tage en snak med jeres leverandør om at få det med.

Mht information om regningens størrelse, så afhænger det jo også af hvilke aftale I har med leverandøren, her vil jeg også anbefale jer at tage kontakt til dem og få aftalt hvordan i forestiller at det køres fremadrettet. I kan jo her vælge at sætte en max i pr måned, eller måske lave en aftale om at i løbende får time rapporter -  men når det så er sagt så har i jo nok ikke andet valg, i den situation hvor i er blevet hacket, end at betale får at de bruger 3 dage på at geninstallerer på en ny server, her gør det ikke den store forskel på den endelige pris, hvorvidt i får løbende timerapporter eller ej.

Mht til forsikring, så tror jeg ikke du skal regne med at der er meget at komme efter med mindre du har en egentlig "cyberforsikring" - Bl.a Topdanmark har lanceret sådan en (http://www.business.dk/finans/topdanmark-lancerer-forsikring-mod-hackerangreb)

//Morten

Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 10
Fra  WieseServices Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torben

Som jeg anbefaler mine kunder er det at have kontrakt på det, altså hvis der sker et nedbrud, hvem står så med ansvaret om at få det op igen og hvem håndtere backups m.m.

Har selv stået i din situation nogle år tilbage og det er ubehageligt.
Som morten skriver kan det være godt med en forsikring der dækker sådanne angreb, men det er også vigtigt din leverandør hjælper dig eller du har en ny i baghånden.

Håber du din forsikring kan hjælp, og de måske kan hjælpe med tabt indtjening i de tre dage.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)