Hej Vi bad vores leverandør af bookingsystemet om at få det op at køre og installeret på en ny server - dette tog dem 3 dage. I starten af Januar modtager vi en faktura på et beløb som var meget højere end forventet. Hvem har ansvaret i sådanne situationer? Er det ikke normal at en IT leverandør infomere kunden løbende om kommende faktura størrelse? Kan vores forsikring dække hacker angreb? Dbh. Torben Andersen |
Hejsa Torben
Hvem der har ansvaret her, og hvordan der afregnes og rapporteres om timeforbrug afhænger jo helt af hvad I har af aftale, så hvis jeg var dig ville jeg starte med at tage et kig på den og se hvordan du er stillet her.
Generelt skal du være opmærksom på at hackere ofte benytter kendte sårbarheder i de komponenter i har i jeres løsning, så en helt essentiel del at det at beskytte sig mod hacker angreb er at i holder systemet opdateret - hvis dette ikke er en del af jeres nuværende løsning, så tage en snak med jeres leverandør om at få det med.
Mht information om regningens størrelse, så afhænger det jo også af hvilke aftale I har med leverandøren, her vil jeg også anbefale jer at tage kontakt til dem og få aftalt hvordan i forestiller at det køres fremadrettet. I kan jo her vælge at sætte en max i pr måned, eller måske lave en aftale om at i løbende får time rapporter - men når det så er sagt så har i jo nok ikke andet valg, i den situation hvor i er blevet hacket, end at betale får at de bruger 3 dage på at geninstallerer på en ny server, her gør det ikke den store forskel på den endelige pris, hvorvidt i får løbende timerapporter eller ej.
Mht til forsikring, så tror jeg ikke du skal regne med at der er meget at komme efter med mindre du har en egentlig "cyberforsikring" - Bl.a Topdanmark har lanceret sådan en (http://www.business.dk/finans/topdanmark-lancerer-forsikring-mod-hackerangreb)
//Morten