Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for "At forære noget væk"

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 03:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I kloge hoveder.

Jeg er i gang med markedsføring for mit nye firma, og i den forbindelse er jeg interesseret i at give lidt forskellige gaver, når folk udfylder et spørgeskema osv. Kan jeg dermed købe fx alkohol, slips, kuglepenne eller whatever tilgengæld for deres besvarelser? Og skal det i så fald trækkes fra i skat? Jeg går ikke ud fra, at man kan trække det fra moms-mæssigt. Mere hvordan jeg skal bogføre det hele

Det vigtigste er, at mine kommende kerne-kunder får en god introduktion. Håber I kan hjælpe mig Smile

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ifølge: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Ophaevede-retningslinjer-og-vejledninger/tilgift

Det er tilladt at:

Forære noget væk

Man må gerne give gaver, blot det tydeligt fremgår, at forbrugerne ikke skal købe noget for at få gaven. Man må gerne give "en tak for hjælpen-gave", når forbrugerne har udfyldt et spørgeskema eller testet et produkt. Og man må gerne give en gave til dem, der køber noget, blot alle andre også kan få gaven uden videre - og det klart fremgår af markedsføringen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:33

ChristianRavn:

Jeg er i gang med markedsføring for mit nye firma, og i den forbindelse er jeg interesseret i at give lidt forskellige gaver, når folk udfylder et spørgeskema osv. Kan jeg dermed købe fx alkohol, slips, kuglepenne eller whatever tilgengæld for deres besvarelser? Og skal det i så fald trækkes fra i skat? 

I forhold til om du har skattemæssigt fradrag for en reklameudgift, gælder et par betingelser. Først og fremmest gælder at udgiften skal afholdes overfor en ubestemt kreds af kunder og potentielle kunder.

(du kan også læse skat's juridiske vejledning http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083500&chk=211047) Du skal nok kigge under afsnittet "gaver og opmærksomheder"

Der er fradrag for en reklameudgift, hvis;

- Varen er indkøbt eller fremstillet til reklameformål

- Et større antal eksemplarer

- Ikke er særligt kostbare (kostpris eller fremstillingspris er under 100 kr.)

ChristianRavn:

Jeg går ikke ud fra, at man kan trække det fra moms-mæssigt. 

Der kan godt være fradrag for moms

Hvis ellers de ting du køber kommer med en faktura hvor der er moms på, så kan du umiddelbart trække denne købsmoms fra (fuldstændig på samme måde og med samme betingelser som alle andre køb)

Om du så skal aflevere denne moms igen, afhænger af om varen jf. momslovens § 5 er af "ringe værdi" (kostpris eller fremstillingspris er under 100 kr.). Hvis prisen er over 100 kr. skal du betales udtagningsmoms (i praksis lig med salgsmoms) af indkøbsprisen. Hvis prisen er under 100 kr. falder du under undtagelsen i samme § og der er ingen momsmæssige konsekvenser.

Altså er indkøbsprisen over eller under 100 kr.

ChristianRavn:

Mere hvordan jeg skal bogføre det hele

Det kommer lidt an på.

Hvis de ting du forærer væk ikke er noget du har på lager normalvis, så ville jeg bogføre udgiften direkte under reklameudgifter (self under hensyn til ovenstående moms- og skatteregler)

Hvis de ting du forærer væk er lagervarer, så ville jeg nok postere et internt salg. Kreditere (indtægt) under vareforbrug inkl. moms, dernæst debitere (udgiftsføre) under reklameudgifter (igen under hensyn til ovenstående moms- og skatteregler)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:25

Jeg tror godt jeg kan følge Jesper - med lidt tilføjelser.

Vi er sikkert enig om, at det kan være reklame - selvom det jo vel faktisk er en slags betaling for at udfylde et spørgeskema- Jeg kunne nok se det mere som gave end reklame - specielt når der tales alkohol og div. 

Gaver hedder jo kvart fradrag skattemæssigt  og intet momsfradrag og det bogføres på konto for gaver som normalt findes

Hvis vi taler reklame - netop den med købt i større tal med logo osv  og ikke som betaling for noget - så er reglen vel overordnet, at det skal være med logo - ellers er vi ovre i gaver generelt set:

Værdi af varen under 100 kroner - fuldt skatte og momsfradrag

Værdi over 100 kr  som gaver med kvart skattefradrag og intet momsfradrag

Lad høre om du er enig Jesper

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:34

Cookie - John Hannover:

Vi er sikkert enig om, at det kan være reklame - selvom det jo vel faktisk er en slags betaling for at udfylde et spørgeskema- Jeg kunne nok se det mere som gave end reklame - specielt når der tales alkohol og div. 

Gaver hedder jo kvart fradrag skattemæssigt  og intet momsfradrag og det bogføres på konto for gaver som normalt findes

Hvis vi taler reklame - netop den med købt i større tal med logo osv  og ikke som betaling for noget - så er reglen vel overordnet, at det skal være med logo - ellers er vi ovre i gaver generelt set:

Jeg er enig, det må for trådstarter dreje sig om at få det ind under definitionen af "reklame". Og hvis ellers betingelserne (ubestemt kreds af modtagere, afsender er kendt i form af logo, varemærke eller lign.) er opfyldt så er der fuldt skattefradrag. Og i forlængelse heraf må der også være fradrag for moms (så længe indkøbspris er under 100 kr., skal der ikke betales udtagningsmoms)

Tilmeldt 11. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:10

Mange tak for jeres svar - selvom jeg stadig er i tvivl.

Jeg har ikke planer om at placere logoer på mine gaver, hvis det opklarer lidt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20

Jeg synes nu ikke det ligner meget andet end gave

Reklame betingelserne er ikke rigtigt opfyldt:

ubestemt større kreds af modtagere NEJ

uden nogen modydelse NEJ

afsender kendt i form af logo, varemærke eller lign. NEJ 

I så fald ligner det klart en gave med kvart fradrag for udgift og 0 moms vil jeg mene

Kan du lave nogle reklamekuglepenne med logo f.eks. og så sandsynliggøre, at de bruges generelt som reklame til ubestemt kreds af modtagere og de koster under 100 kr - så kan du nok liste det ind under reklame

vh John Hannover

Tilmeldt 14. Jan 12
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 09:56

John,

Siger du med andre ord at jeg ikke må købe 10 iPhones, og give dem gratis væk til random kunder? Mit logo eller navn står ikke på de telefoner.

For at gørt det klart: Der er ikke noget bag det, det er f.eks for at få opmærksomhed omkring mit brand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:18

emcct:

John,

Siger du med andre ord at jeg ikke må købe 10 iPhones, og give dem gratis væk til random kunder? Mit logo eller navn står ikke på de telefoner.

For at gørt det klart: Der er ikke noget bag det, det er f.eks for at få opmærksomhed omkring mit brand.

jeg tror du skal ha en revisorvurdering - men random - så ligner det lotteri - og prømieafgift . men kunder og 10 stk - lyder slet ikke random men som en vis udvalgt kreds og jo du må da gerne forære dem væk - men så er den en gave og kvart fradrag og 0 moms hvis det er uden modydelse - Modtager kan evt blive beskattet

Alle gaver man giver for at få opmærksomhed hos kunder - er kvart fradrag og 0 moms - Kun reklame under 100 kr med logo på har fradrag til ubestemt kreds

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)