Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afgift ved konkurrence

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Nov 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil gerne lave en konkurrence hvor man kan vinde et af de produkter som min virksomhed sælger. Jeg kan dog ikke rigtigt gennemskue lovgivningen og spørger derfor jer til råds.

Jeg har fundet ud af, at der skal betales 17,5% i præmieafgif af den værdi som overstiger 200kr. Skal denne afgift beregnes ud fra salgsprisen eller indkøbsprisen, og skal der også betales noget moms?

Vil det være anderledes hvis produktet blev givet til vinderen privat, hvor produktet er betalt af egen private lomme? Og lad os antage at jeg køber produktet af min egen virksomhed til 0kr ved hjælp af en rabatkode.

Hilsen Lasse 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41

L. Duus:
Vil det være anderledes hvis produktet blev givet til vinderen privat, hvor produktet er betalt af egen private lomme? Og lad os antage at jeg køber produktet af min egen virksomhed til 0kr ved hjælp af en rabatkode
himmel dog - købe til 0 kr privat - Aldrig da - du må aldrig udtage varer privat til noget som helst andet end indkøbspris + moms

Det andet afhænger af konkurrencens art -  men den med at tænke købe privat med 0 pris via rabat kode kunne tyde på du skal teame op med en økonomiperson der lige overvejer hele dit regnskab - sagt venligt for at du ikke skal være en af de mange små og mellemstore virksomheder med fejl, som pludseligt kan skabe alvorlige problemer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Nov 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:56

Hej John,

Tak for svar, hvordan vil det så se ud hvis jeg køber det privat til indkøbspris + moms. Skal der så stadigvæk betales præmieafgift?

Og i gennem firma, skal afgiften regnes ud fra indkøbspris eller salgsprisen og hvad med moms?

Hilsen Lasse 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:03

L. Duus:

Jeg har fundet ud af, at der skal betales 17,5% i præmieafgif af den værdi som overstiger 200kr. Skal denne afgift beregnes ud fra salgsprisen eller indkøbsprisen

Skat's juridiske vejledning siger handelsværdi, så vil umiddelbart sige det er den normale salgspris. Hvilket er i tråd med de eksempler som Skat giver i samme juridiske vejledning.

L. Duus:

og skal der også betales noget moms?

Vil det være anderledes hvis produktet blev givet til vinderen privat, hvor produktet er betalt af egen private lomme? Og lad os antage at jeg køber produktet af min egen virksomhed til 0kr ved hjælp af en rabatkode.

I forhold til moms, så følger det reglerne for "vederlagsfrie overdragelser" i momslovens § 5.

Hvis en virksomhed giver en vare væk til 0 kr så skal der som udgangspunkt betales udtagningsmoms (hvilket i praksis kan sidestilles med salgsmoms), så er det i øvrigt ligegyldig om du giver varen direkte til præmiemodtagen eller til dig selv privat (Reglen er den samme).

Værdien som der skal betales udtagningsmoms af er indkøbsprisen (altså ikke samme grundlag som præmieafgiften)

Der er en undtagelse til denne regel, og det er hvis varen er af "ringe værdi" hvilket i Danmark er lig med 100 kr. NB: stadig indkøbsprisen. Også lige en sidste bemærkning, hvis den præmie én modtager vinder består af flere varer, så er den samlede indkøbspris for varerne der gælder i forhold til undtagelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:05

jeg synes slet ikke du kan rode det sammen - uanset du køber det som du skal - og så lave en aktivitet uden for virksomheden  -det vil slet ikke hænge sammen

Om det er præmieafgift eller hvad det er, afhænger bla.a. af om deltagerne er en helt åben gruppe´, eller én mindre lukket kundegruppe og meget mere  ellers kan det nemlig også være skatteindberetning - og det er ikke noget jeg skal vove mig ud i at afgøre - Du skal først ha en konkret vurdering af om det er konkurrence der berettiger til blot præmieafgift - eller hvad det. Der kan du også få besked om afgiftsgrundlag som jeg ville tro var markedspris uden at vide det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)