Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Argh, forstår jeg regnskab?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde.

Jeg starter snart selvstændig (Personlig virksomhed) og jeg er kommet godt i tvivl, om alt det med regnskab. Er følgende korrekt?:

Jeg skal skrive alle udgifter og indtjeninger ind i et regnskabsprogram (Fx. Dinero), så jeg har et overblik over mit overskud og så jeg dermed kan betale SKAT af mit overskud.

(Jeg skal iøvrigt ikke betale moms, da jeg ikke får en omsætning for over 50.000 kr.)

Jeg tænker det virker for enkelt til, at være sandt, eller hvad?

Håber på svar :-)

Mvh. Erik

Tilmeldt 3. Apr 10
Indlæg ialt: 297
Fra  SNEAKERLACES.DK Skrevet kl. 12:52

Hvis du vælger at oprette en enkeltmandsvirksomhed og derved bliver momsregistreret SKAL du betale moms og du kan også fratrække købsmoms. Men vælger du at oprette PMV uden momsregistrering skal du ikke betale moms. Dog kan du heller ikke trække moms fra og du må ikke oprette moms på din faktura. Få bare oprettet dig med moms osv. Gør det ordentligt fra starten af :)

Som udgangspunkt skal du lave et regnskab der viser indtægter mod udgifter og betale skat af forskellen. Dinero er perfekt til dette selvfølgelig.

SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.

Tilmeldt 8. Aug 13
Skrevet kl. 13:13

Hej JB - Tusind tak for dit svar.

Jeg synes det hele virker meget uoverskueligt dsv.

Er du 100% sikker på, at hvis jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed, at jeg så er moms pligtig?

Du skriver at jeg burde gøre det ordentlig fra start og skal oprette mig MED moms.. Hvorfor skal jeg det, når jeg slet ikke burde betale moms, når jeg slet ikke får en omsætning på over 50.000 kr.? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:46

det er afgørende, at du sætter dig godt ind i de forskellelige ting. Herunder i høj grad, at du ved hvilken virksomhedstype du vælger at stifte. Du kan GODT stifte virksomhed uden moms idag - en Personlig Mindre Virksomhed = PMV - og der må du så netop ikke omsætte over de 50 t på en hver 12 mdr periode, og hvis du kan se du vil komme til det, så skal du momsregistrere dig

Der kan være rigtigt mange gode grunde til at vælge moms - dels at man får momsfradrag for alle køb - dels at det giver troværdighed i mange fald - men er alle dine kunder personer/private - så vil det jo gøre dig lidt dyrere, at du skal lægge moms på dine priser

Jeg synes, også fordi du jo stiller rigtigt mange - og gode spørgsmål i mange tråde, så skal du sætte dig ind i tingene meget mere grundliggende, frem for at "skyde" med spredehagl og løse enkeltspørgsmål

Gennemtrævl f.eks startvækst.dk eller brug 55 kr på min e-bog (eller lidt mere på paperback version)Personlig virksomhed som linket her - den har både om PMV uden moms, og om enkeltmands (og I/S), og forklarer dig en masse om registrering, skat, moms og meget andet vigtigt, så du ikke kommer galt af sted

vh John Hannover

Tilmeldt 8. Aug 13
Skrevet kl. 13:56

Hej John. - Igen tak for dit fine svar.

Du har helt ret, jeg stiller mange spørgsmål, fordi jeg synes der er så meget, at se til og dermed mange spørgsmål.

Jeg er enig i, at jeg burde sætte mig mere grundlæggende ind i emnerne.

Tak for at sparke mig på rette kurs Smile 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:58

Eriksam:
Du har helt ret, jeg stiller mange spørgsmål, fordi jeg synes der er så meget, at se til og dermed mange spørgsmål.
og gode nok tilmed - men ja - det er supervigtigt lige NU at du inden du vælger moms eller ikke moms osv - sætter dig ind i alt det du kan, så du ikke siden skal bøvle med det

god vind John

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)