|
I dag ville jeg i Dinero til at bogføre et gammelt udlæg fra før datoen for oprettelsen af vores IVS. Det kan man jo godt, så længe det ikke er over et halvt år før oprettelsen af virksomheden og de øvrige krav er overholdt. Vi er to ejere af IVS'et og har begge lagt nogle ting ud. Det drejer sig ikke om astronomiske beløb, men omkring momsregnskabet kan jeg se, at hvis jeg vil bogføre udlægget ved først at bogføre et "udlæg - ansatte og ejer", så betale fra bank til privat konto og endelig bogføre betaingen med "udlæg - ansatte og ejer" som modkonto, så falder købsmomsen for udlæggene ind under en momsperiode, som jeg for længst har nulindberettet moms for... Ups... Hvad kan jeg så gøre? SKAL jeg virkelig rette momsindberetningen hos SKAT? Jeg havde ingen indtægter eller udgifter i den første momsafregningsperiode... Må jeg bogføre refusionen af udlægget direkte af én omgang som en betaling dags dato - uden brug af "udlæg - ansatte og ejer", så købsmomsen går ind over momsafregning for 1. kvartal 2016?? Jeg er total newbie inden for bogføring og regnskab, så jeg håber, at jeg kan følge med, hvis der kommer hjælp i denne tråd :-) Mvh. Niels |
det korte svar er - at du nok bør gøre det i den korrekt momsperiode - netop for 6 mdr regel og fordi I ikke må ha brugt det privat osv + to helt forskellige regnskabsår oveni - Ellers bliver det som et salg fra jer til virksomheden uden moms hvis I gør det nu. EN momsrettelse er ikke så besværligt -
Ellers sælg det ind uden moms
Det andet kan sikkert smutte igennem uden at blive opdaget - MÅSKE - men lovligt er det bestemt ikke
vh John Hannover
Bliv gratis medlem