Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Smid medejer ud af ApS

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Jesper NL. 

Min tanke omkring forslag 3 var heller ikke at realisere en konkurs eller likvidering af selskabet, men at presse medejeren til at acceptere en exit mod betaling af de 15.000.- 

Mit forslag er at lægge ud med en høflig dialog, og ganske enkelt tilbyde kompagnon´en en exit i virksomheden mod de 15.000.- kr. Siger kompagnon nej til det, kan man bringe alternativet på bane som argument, og for at synliggøre hvad han faktisk får mest ud af. 

Vend og drej det som du vil, alternativet med at lukke er vanskeligt, og der er en masse variabler der i hvert fald skal være sikkerhed omkring.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Alternativet med lukning af virksomhed er netop for at vide hvad jeg kan/må/skal gøre, det vil jo blive en del af samtalen hvis han ikke ønsker at sælge.

Mit ønske er blot at dette samarbejde for en let afslutning og at begge parter kommer videre.

Jeg vil gerne takke jer alle for jeres bidrag, min plan er at tale med ham inden ugens udgang.

Min plan er at bruge denne: http://www.amino.dk/media/p/252911.aspx

Og få min advokat til at klare resten :)

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tobias

Jeg synes du har fået nogle fine forslag. Men synes også at din holdning til ham er ikke ok. Nu kender vi sagen kun for din side.

Men hvis det er en sælger som har 30% af selskabet og du skal udvikle noget som han kan sælge hvor meget kan han så lave før du er færdig.

Jeg synes bare at du skal pakke alt sammen med om han laver nok osv. I har lavet en aftale om han ejer 30% og du 70%. Ikke at alle man skal arbejde 100% af sin arbejdsdag i firmaet. Og nu vil du have en invester og nu står du og er bange for at du mister din bestemmende indflydelse.

Hvordan tror du en invester vil tænke om dig hvis han læste dette. Ham forventer du da ikke vil arbejde 100% af sin tid i din virksomhed. Nej han kommer med penge og viden og hil have at i arbejdet 200% i virksomheden.

Håber i finder en aftale men husk prøv og sætte dig ned og sæt dig i hans sko og prøv og se hvordan han evt. vil se det hele.
Hvis du ser det fra hans side. Har han penge og ved han at du ikke har mange penge. Kender han til at du/i skal ud og have en invester ind. Hvorfor skal han nu sælge hvis man kan tjene flere penge ved ikke at gøre det. Hvad kan han side med af oplysninger som i evt. har skrevet sammen om og du dermed ikke ville arbejde for selskabets interesser. Hvis en evt. invester nu vil betale ham 25.000 for disse anparter hvad vil du så gøre.

Du kunne måske også give ham 15000 og stadig beholde 5% så har du stadig 44% som kan sælge til invester og så stadig kunne bestemme det hele. Hvis du kan få en invester med til dette.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan slet ikke se andre løsninger end

1 Accepter han ejer 30% - du har selv klart ansvar for manglende aftaler og ville gene ha ham med i start - men afsæt ham fra bestyrelsen i generalforsamling - Han vil så stadigt ha ret til 30% ved evt salg af virksomhed osv - skidt løsning

2 Betal mere end de 15.000 og få ham ud. Du har arbejdet 3 år på tingene - du beskriver ikke en løn der berettiger dig til at vente han arbejder 37 timer - og har glemt alt om aftaler. NU ser du succes forude og vil bare af men ham du tidligere gerne ville ha med. Betal hvad det koster - lad evt en 3. part  forhandle det så lavt som muligt - tag en proff ind til det - Det skulle I have gjort dag 1 til ejeraftaler

Regn med, at hvis han ved der er gode tider på vej, så er han relativt dyr at få ud

Konkurs = besvær med at få rettigheder over og klar risiko for at din makker kan anklage dig for bevidst at skade selskabet og at rettighederne tilhører det konkursramte - lang sag i retten og hvad ved jeg  + tab af penge + rigtigt dårligt i forhold til evt kommende investore

Din makker har jo faktisk betalt ærligt for at komme ind, og det er nu bare dig der ikke vil have ham med - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lykkebjerg,

Nu har jeg selvfølgelige ikke skrevet alt ned som du selv nævner, men vi har allerede flere produkter både i fysik form og i online service som han kan sælge.

Dette har han skulle gøre på fuld tid siden den. 1 oktober 2015, han har ikke engang arbejdet 50% af tiden!

Nu er klokken over 11 og han er ikke gået igang endnu, han plejer at starte med at arbejde mellem 12-14 og så frem til 16, de dage han altså arbejder...

Lige før jul ringede jeg til ham for at spørgere om noget og fik besked om at han var på vej til fyn for at besøge en ven?! UDEN AT GIVE MIG BESKED!

Der er mange ting som dumper sammen, jeg kan lave produkter men jeg kan ikke sælge/markedsføre dem.

Det jeg søger i en fremtidig investor er ikke bare penge men også viden, jeg forventer en arbejdsindsats i starten når tingene så køre kan en investor gøre hvad han/hun vil. De har sikkert mange andre virksomheder at arbejde på, så jeg ved at jeg ikke kan gøre dette alene. Men jeg forventer at folk holder hvad de lover og i det her tilfælde har han været her for længe.

Jeg har prøvet at sætte mig i hans sko og nu skal jeg ikke udstille vedkommende på nettet, men hvis du siger at du skal skaffe 100.000l kr til en investering(fra egen konto) om mandagen, så skal du ikke komme og fortælle mig om onsdagen at det har du aldrig lovet.

Jeg er så småt begyndt at stoppe for disse bi-produkter da jeg skal have 110% forkus på det store produkt.

Grunden til de 70/30 er arbejdsfordelingen jeg kommer med flere års arbejde og han kommer med 0, men det har hele tiden været aftalen at begge skal arbejde på fuld tid.

Jeg kan aldrig kræve at andre arbejder ligeså meget som mig, jeg sad på jule aftens dag og arbejde fordi hvert minut tæller. En person som skal sælge og dermed være i kontakt med kunder(virksomheder) kan jeg jo ikke forvente den samme indsats af. Men formår du ikke 37 timer om ugen, hvor jeg bruger langt mere, så synes jeg ikke at de gavner virksomheden nok.

Jeg ved ikke hvordan man sælger og jeg ved ikke om det han gør er godt nok, men hvis du ikke engang kan arbejde som alle andre danskere så skal du da slet ikke starte en virksomhed.

I mine øjne er han bare doven og som jeg også har lært så vil jeg for fremtiden få skrevet ned alt hvad hvem skal lave. Tror i ikke også en evt investor vil kræve dette?

Når nu er jeg vist kommet ud med alle mine argrationer, så kan der arbejds videre :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:
som jeg også har lært så vil jeg for fremtiden få skrevet ned alt hvad hvem skal lave. Tror i ikke også en evt investor vil kræve dette?
jo du skal nok slet ikke rode med investor før du har løst dette og er enten eneejer - eller har en aftale med ham om hvordan han er passiv ejer - hvad jeg godt kan forstå du ikke vil ha, men du har selv sat dig hvor du sidder - og det koster så nogen gange. Få en proff til at forhandle neutralt bedst muligt - men jeg tror det bliver svært hvis mr 30% ved du regner med penge ind og derfor vil ha ham ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Tobias:
som jeg også har lært så vil jeg for fremtiden få skrevet ned alt hvad hvem skal lave. Tror i ikke også en evt investor vil kræve dette?
jo du skal nok slet ikke rode med investor før du har løst dette og er enten eneejer - eller har en aftale med ham om hvordan han er passiv ejer - hvad jeg godt kan forstå du ikke vil ha, men du har selv sat dig hvor du sidder - og det koster så nogen gange. Få en proff til at forhandle neutralt bedst muligt - men jeg tror det bliver svært hvis mr 30% ved du regner med penge ind og derfor vil ha ham ud

vh John Hannover

Jeg er helt enig John, det er min egen skyld at jeg ikke har gjort tingene ordenligt første gang og desværre må jeg betale prisen.

Det skal lige siges at jeg har lånt de 15.000kr for at kunne betale ham, jeg har privat solgt lat hvad jeg ejer og lever for 1.200kr om måneden. Virksomhedens kapital er også ret lav, så det hele afhænger af hans indstilling.

Jeg kan nok godt låne lidt mere, men jeg for svært ved at låne mere...

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Evt. kan partnerens andel nedkoges ved en kapitalforhøjelse i selskabet??? I stedet for at tilbyde partneren kr.t 15 eller mere, så indskyd dem i kapitalen i stedet, hvis du vil satse på selskabet. 

Partneren beholder dog sine hidtidige anparter, men udvandes %-mæssigt. 

Husk dog at dette skal ske i overenstemmelse med selskabslovens § 154. 

Da jeres vedtægter lyder at være rimelig sjusket konstrueret, så vil jeg næsten gætte på, at du ved simpel flertal kan bestemme kapitalforhøjelsen.

Omend hvis der i jeres vedtægter intet fremgår for stemmeandele vedr. beslutning om vedtægtsændringer, kan du også på generalforsamlingen kræve vedtægterne ændret, således at hvis en anpartshaver ikke arbejder aktivt for selskabets fremme kan generalforsamlingen/bestyrelsen kræve anparterne tvangssolgt.

Brug hellere lidt penge på en dygtig jurist til at gennemgå dit selskab, frem for at nedlukke en ongoing forrretning eller at give en uduelig partner penge, der hverken gavner dig eller selskabet. 

Med hensyn til dine vedtægter - så husk det er strafbart for ledelsen, såfremt vedtægterne ikke lever op til minimumsformalier. (Selskabslovens § 28)

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:

Evt. kan partnerens andel nedkoges ved en kapitalforhøjelse i selskabet??? I stedet for at tilbyde partneren kr.t 15 eller mere, så indskyd dem i kapitalen i stedet, hvis du vil satse på selskabet. 

Partneren beholder dog sine hidtidige anparter, men udvandes %-mæssigt. 

Husk dog at dette skal ske i overenstemmelse med selskabslovens § 154. 

Da jeres vedtægter lyder at være rimelig sjusket konstrueret, så vil jeg næsten gætte på, at du ved simpel flertal kan bestemme kapitalforhøjelsen.

Omend hvis der i jeres vedtægter intet fremgår for stemmeandele vedr. beslutning om vedtægtsændringer, kan du også på generalforsamlingen kræve vedtægterne ændret, således at hvis en anpartshaver ikke arbejder aktivt for selskabets fremme kan generalforsamlingen/bestyrelsen kræve anparterne tvangssolgt.

Brug hellere lidt penge på en dygtig jurist til at gennemgå dit selskab, frem for at nedlukke en ongoing forrretning eller at give en uduelig partner penge, der hverken gavner dig eller selskabet. 

Med hensyn til dine vedtægter - så husk det er strafbart for ledelsen, såfremt vedtægterne ikke lever op til minimumsformalier. (Selskabslovens § 28

Vedtægterne er skrevet af Jacob Tøjner, så jeg går ud fra at de lever op til minimums kravet.

Vedtægterne beskriver at jeg har 70.000 stemmer og han har 30.000 stemmer, men jeg kan da ikke tvinge en anpartshaver til at sælger?

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:

Vedtægterne er skrevet af Jacob Tøjner, så jeg går ud fra at de lever op til minimums kravet.

Vedtægterne beskriver at jeg har 70.000 stemmer og han har 30.000 stemmer, men jeg kan da ikke tvinge en anpartshaver til at sælger?

Så ville jeg da tage en snak med hr. Tøjner, hvis jeg var dig:-)

Vedtægterne er selskabets "opskrift" - og hvad der står i dem er gældende for selskabet! Så jo - man kan godt tvinge en anden anpartshaver til salg, såfremt det er formuleret med en gyldighedparagraf i vedtægterne. 

Mange vedtægter har en standardformulering, at 75 % af kapitalen skal stemme for en vedtægtsændring, førend den kan realiseres, men fremgår dette ikke i jeres vedtægter, så gælder et simpelt flertal.

Men du kan også udvande ham, til han sidder med 10 % eller mindre.

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)