Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sponsoraftale? Hvordan går man til værks?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.
Jeg står i den situation, at jeg står for et fodboldhold med nogle kammerater. Vi har så at sige et lukket hold, hvor vi styrer alt selv inkl. økonomi. Vi har så fået en aftale på plads med den lokale diskoteksejer, som gerne vil sponsorere os, da han jo selvfølgelig også godt kan se fidusen i at sponsorere 30 18-20 årige gutter, som er festglade. Jeg ved imidlertid ikke rigtigt noget om hvordan det skal ordnes rent papirmæssigt og klubben holdet er tilmeldt under er ikke den store hjælp på området.

Jeg har forhandlet mig til følgende betingelser med diskoteket:

Sponsor/virksomhed bidrager med følgende:
- Pengebeløb på xxxx kr. ved halvårssæsons afslutning (til sommer)
- Sponsortryk/logo på spillertrøjer
- Og så en lidt løsere aftale omkring at diskoteket f.eks. giver en kasse øl på diskoteket efter kampe engang imellem når det lige lyster.

Modtager af sponsorat/fodboldhold bidrager med:
- Afholder 1 fest på diskoteket (julefrokost, afslutningsfest o.l.)
- Ankommer til diskotek omkring 22:30 - 23:00 ( med andre ord tidligt på aftenen) til 3-4 holdfester/efter-kampfester 

Jeg har læst en del omkring sponsoraftaler på nettet, og kan konkludere, at der vel skal en rigtig kontrakt til (korrekt?), og jeg herefter skal have godkendelse og underskrift fra fodboldklubbens formand på kontrakten.
Så er der desuden noget med et fradrag, sponsoren kan trække fra, hvis der bliver lavet en aftale? Hvordan fungerer dette? Skal der bare skrives beløbet på, som virksomheden vil sponsere med ekskl. moms eller hvordan? Jeg vil jo helst undgå, at vi får pengene ind slut på sæsonen, men at vi så lige pludselig skal af med 25% af dem, da vi jo også medregner sponsorindtægter i vores budget.

Håber der er en venlig sjæl som kan og vil hjælpe.
Takker på forhånd.

Tilmeldt 14. Jan 16
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 16:41

Hej

Jeg har selv været Formand for en fodbolklub indtil for 2 uger siden hvor jeg trak mig og har været igennem denne mølle før.

Mener ikke at det er nødvendigt mht. kontrakt medmindre at i ønsker at få jeres aftale på plads skriftligt, dog er det nødvendigt mht. når udbetalingen skal ske fra jeres sponsor at jeres klub laver en "faktura" det hedder noget andet når det er i forbindelse med en sponsor udbetaling, navnet kan jeg ikke lige huske :)

Men den skal sættes op fuldstændigt som en faktura, og sendes til sponsoren som så vil indgå "fakturaen" i hans regnskaber, han kan ikke fratrække moms, det fulde beløb fratrækkes kun skat.

Jeres aftale er allerede sat op lovligt, han udbetaler en sponsorat og han får noget tilbage i form af reklame samt mulig besøg på hans diskotek, efter han modtager "fakturaen" skal han blot sende pengene til klubbens konto, og i vil så kunne udbetale pengene til div. udgifter og selvfølgelig bogføre og gemme regninger for hvad i har brugt sponsoraterne på, skulle skat en dag finde på at chekke ham og beder jer om at udlevere bilag.

Mvh. Caleb

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:17

I er nødt til at have en dialog med jeres klubs bestyrelse.
Hvis de ikke er interesserede i at bakke jeres hold op, er det måske den forkerte klub, I er tilknyttet.
Alternativt kan det være, I skal få valgt én af jeres egne ind i bestyrelsen, så den kan vågne lidt.

Formelt skal klubbens sende en faktura til sponsor.
It's as simple as that.

Hvordan I nedfælder aftalerne er op til jeres eget gensidige tillid med sponsor, men det er meget klogt at skrive præcis hvad sponsor får for sine penge, så der ikke opstår en konflikt bagefter.

VH 

Hans

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:17

Så det eneste jeg behøver er egentlig at få klubben til at godkende, at vi laver den her aftale med diskoteket, og så få dem til at udskrive fakturaen til diskoteket? Ingen skriftlig kontrakt nødvendig? 
Og så kommer der ikke lige pludselig en besked om, at der skal betales skat/moms o.l. af pengene senere hen?
Jeg takker i øvrigt for de gode svar :-)

Tilmeldt 14. Jan 16
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 00:49

qMadsL:

Så det eneste jeg behøver er egentlig at få klubben til at godkende, at vi laver den her aftale med diskoteket, og så få dem til at udskrive fakturaen til diskoteket? Ingen skriftlig kontrakt nødvendig? 
Og så kommer der ikke lige pludselig en besked om, at der skal betales skat/moms o.l. af pengene senere hen?
Jeg takker i øvrigt for de gode svar :-)

I skal selvfølgelig hverken betale skat eller moms af sponsoratet som i får ind, da i er en forening, og pengene går til foreningen, eks. at i køber et holdsæt samt evt. får trykket sponsor logo på mm.

Bliver penge udbetalt til træner, eller andre der har med klubben at gøre er der selvfølgelig nogen rammer og regler som skat har sat op og som skal følges.

Det er altid godt at have en kontrakt, men jeg mener ikke at det er et lovligt krav, dog må du ikke helt hænge mig op på denne info, vi har ihvertfald ikke selv indgået kontrakter med vores sponsorer.

Læs evt. denne vejledning fra skat vedrørende sponsorater: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1719756&chk=206010

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)