Regnskabsåret 2015 er slut og der er grundlag for at udbetale udbytte efter betaling af virksomhedsskatten på 23,5 % i mit anpartsselskab.
|
2016. Det er vedtagelsesdatoen der er gældende.
Regnskabsåret 2015 er slut og der er grundlag for at udbetale udbytte efter betaling af virksomhedsskatten på 23,5 % i mit anpartsselskab.
|
2016. Det er vedtagelsesdatoen der er gældende. |
Til Revisoreleven: |
Jeg har blot vedtaget udbyttet fra 2014 på ordinær generalforsamling i 2015. Men det må så have været en skæv sats, og unødvendigt at medtage udbytteforslaget i regnskabet. Er du enig? |
jeg ved ikke hvad skæv sats betyder? Om det er til 27 eller 42% men udbyttet indberettes i sin helhed på på hver modtager i selskabets skat.dk side. Udbytte vedtaget i 2015 for 2014 - må høre til 2015 - indberettes 2015 og skattes så 2015 med 27/42 automatisk hvis det er korrekt anmeldt mig bekendt Mig bekendt - men vent gerne på andre, så skal forslag til udbytte som vedtages på ordinær GF anføres som post under egenkapitalen - f.eks. forslag til udbytte og vist nok også i resultatdisponering som "foreslået udbytte for regnskabsåret" Jeg vil også mene, at udbytter som vedtages men ikke er udbetalt må skulle optages som gæld balancemæssigt. Lad os vente om der er bedre svar fra Revisoreleven som er helt med vh John Hannover |
Hvis regnskabsåret følger kalenderåret, så laves årsregnskabet for 2015 jo i 2016 og ud fra det beslutter man så at udbetale udbytte, og derfor synes jeg, at det er selvfølgeligt, at man skal bruge 2016 satsen. Det passer jo også i tråd med Revisorelevens svar, hvorefter det er vedtagelsesdagen som er afgørende - Det er først efter vedtagelsen, at man har retskrav på udbyttet - og fra det øjeblik man har retskrav på en indtægt, bliver den skattepligtig. |