Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken udbyttesat skal man anvende ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskabsåret 2015 er slut og der er grundlag for at udbetale udbytte efter betaling af virksomhedsskatten på 23,5 % i mit anpartsselskab.

Loftet for aktieindkomst år 2015 er kr. 49.900,- ved beskatning på 27%.
Loftet for aktieindkomst år 2016 er kr. 50.600,- ved beskatning på 27%.

Udbyttet vil indgå i regnskabet 2015 og indberettes til Erhvervsstyrelsen for år 2015.

Indberetningen til SKAT og betalingen sker i 2016 og udbyttet vil fremgå af min personlige årsopgørelsen i 2016.

Hvilken én af satserne ovenfor skal man så anvende?

Jeg mener personligt at det må være satsen for 2015, da det er dette års skattesats for virksomhedsskatten, som jeg lægger til grund. Men det giver bare ingen mening når det først fremgår af min personlige årsopgørelse for 2016.

Nogen kloge bud?

Venlig hilsen

Pelle

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 12:36

2016. Det er vedtagelsesdatoen der er gældende. 

Tilmeldt 9. Jan 16
Skrevet kl. 13:31

Til Revisoreleven:

Tak for hurtig svar :)

Betyder det så, at man reelt skal afholde en ekstraordinær generalforsamling inden 31-12-2015 hvor udbyttet vedtages (2015 sats) for at der er sammenhørighed mellem det som fremgår i regnskabet 2015 og den personlige årsopgørelse 2015?

.. vil det give udfordringer at indberette det passerede tilbage i tid, når vi nu har den 09-01-2016? Jeg tænker særligt på udbyttet via SKAT´s hjemmeside - jeg kan ikke huske om der kan angives år eller dato?

Jeg har nemlig udloddet og indberettet udbytte på baggrund af årsregnskabet for 2014 også, men tastet det i maj 2015. Det fremgår ikke af min personlige årsopgørelse for 2014 selv om det i min verden var naturligt at det var fra det passerede år. Hvis jeg laver en ny indberetning tilbage i tid, er jeg derfor klar over at udbyttet givetvis beskattes med 42 % og ikke 27 %.

Tilmeldt 9. Jan 16
Skrevet kl. 13:35

Jeg har blot vedtaget udbyttet fra 2014 på ordinær generalforsamling i 2015. Men det må så have været en skæv sats, og unødvendigt at medtage udbytteforslaget i regnskabet. Er du enig?

Tak for hjælpen ;)

Pelle

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41

jeg ved ikke hvad skæv sats betyder? Om det er til 27 eller 42% men udbyttet indberettes i sin helhed på på hver modtager i selskabets skat.dk side. Udbytte vedtaget i 2015 for 2014 - må høre til 2015 - indberettes 2015 og skattes så 2015 med 27/42 automatisk hvis det er korrekt anmeldt mig bekendt

Mig bekendt - men vent gerne på andre, så skal forslag til udbytte som vedtages på ordinær GF anføres som post under egenkapitalen - f.eks. forslag til udbytte og vist nok også i resultatdisponering som "foreslået udbytte for regnskabsåret"

Jeg vil også mene, at udbytter som vedtages men ikke er udbetalt må skulle optages som gæld balancemæssigt.

Lad os vente om der er bedre svar fra Revisoreleven som er helt med

vh John Hannover

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis regnskabsåret følger kalenderåret, så laves årsregnskabet for 2015 jo i 2016 og ud fra det beslutter man så at udbetale udbytte, og derfor synes jeg, at det er selvfølgeligt, at man skal bruge 2016 satsen. Det passer jo også i tråd med Revisorelevens svar, hvorefter det er vedtagelsesdagen som er afgørende - Det er først efter vedtagelsen, at man har retskrav på udbyttet - og fra det øjeblik man har retskrav på en indtægt, bliver den skattepligtig.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)