Hej Jeg driver i dag to forskellige forretninger fra én enkeltmandsvirksomhed uden virksomhedsordningen og ønsker i løbet af det nye år at få disse lavet om til selskaber dvs. et IVS, et ApS og muligvis også et tilhørende holdingselskab. Jeg har læst noget om en skattefri omdannelse men gælder dette også enkeltmandsvirksomheder uden VSO hvor jeg er blevet personlig beskattet af hele overskuddet? |
det er jo ikke lige til ved en omdannelse som giver ET selskab - så resten skal køres kontant eller på anden viswebmanden:ønsker i løbet af det nye år at få disse lavet om til selskaber dvs. et IVS, et ApS og muligvis også et tilhørende holdingselskab.
ja til at omdanne enkeltmands uden VSO men ikke til to selskaber - det handler om at evt overværdier, goodwill, lager, aktiver - får udskudt beskatning til senere ved lukning salg af selskabet. Du kan ikke lave to selskaber ud af en enkeltmands uanset hvor mange brancher du harwebmanden:Jeg har læst noget om en skattefri omdannelse men gælder dette også enkeltmandsvirksomheder uden VSO hvor jeg er blevet personlig beskattet af hele overskuddet?
Kan jeg med en enkeltmandsvirksomhed (uden VSO) omdanne til to nye selskaber?
OM det er en fordel (det koster at omdanne) må du har vurderet ud fra dit regnskab - drift gennem tid - goodwill med mere. Det kan godt være det er bedre at kontant stifte - men det vil så kunne udløse goodwill beskatning af din enkeltmands - hvis du skubber kunder osv videre
Husk lige, at hvor din enkeltmands i princip ikke koster noget at drive, så koster selskaberne en del hver - se evt om omk. forskelle http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html og vil du ofre lidt på læsning om stiftelse, drift, regler, lovpligtige forhold, ejeraftaler, skat, moms mm så er der min bog Selvstændig i link
vh John Hannover