Hej med jer, jeg er indehaver af et EM firma der arbejder med førstehjælps kurser, salg og service af alt inden for genren, samt salg. Jeg arbejder sammen med et markant større firma der har samme målsætning og jeg kan stadig gøre en forskel, mit spørgsmål går på følgende. Jeg har to muligheder, som jeg ser det. A: Jeg bliver fastansat med en løn på lad os sige 30.000 med hvad der dertil følger af pension, skat, feriepenge osv inkluderet. 37 timer ca. om ugen. B: Jeg fortsætter som nu med at sende en faktura hver måned med fast beløb på. Her vil jeg stadig have 30.000 dog plus moms. Jeg skal så selv stå for alt det andet og naturligvis kører det slavisk igennem firmaet. Hvad får jeg mest ud af, jeg tænker bare at jeg har rigtig mange km jeg kan trække fra men momsen kan jeg godt nok ikke rigtig se hvordan jeg på nogen måde skal trække fra nogen steder. Altså vil det blive noget der ligner 30k rent på begge måder. Umiddelbart vil jeg mene jeg får mere ud af at kører det selvstændigt. Men skriv hvad netop du tænker? vh K |
Hej
Jeg tænker faktisk, at du som udgangspunkt ikke selv kan vælge, om du er selvstændig eller ansat. Se Skats egen vejledning til bedømmelse heraf http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2048530&chk=211047
Hvis den står mellem at være selvstændig mod at sende månedlig faktura på 30.000 ekskl. moms eller være lønansat til en løn på 30.000, så er jeg slet ikke i tvivl om, at jeg vil foretrække at være ansat.
Her får du ud over lønnen ATP, måske pension (hvis aftalt eller følger af aftalt overenskomst), feriepenge, ret til ferie, måske overarbejdsbetaling, sædvanligvis dine udlæg og arbejdsredskaber betalt, du slipper for ansvarsforsikring, da arbejdsgiveren bærer ansvaret for dine fejl, du slipper for det administrative, du behøver ikke bekymre dig så meget om sygdom eller uarbejdsdygtighed.
Dertil kommer, at du jo er så afhængig af denne kunde, at han reelt føles som en arbejdsgiver. Dvs. hvis han siger sit, så sidder du dig ned.
Jeg ved godt, at mange henviser til den nemmere mulighed for fradrag som selvstændig frem for som ansat - Men den holder jo ikke vand, hvis man følger lovens bogstav. Du kan jo kun fradrage dine indkøb af kuglepenne, papir m.v., hvis det er til erhvervsvirksomheden - og ikke til privat brug.