Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg ifm. opstart af IVS indskyder 6.000,- DKK til kurs 100 og herefter køber software til brug i virksomheden for 5.700,- DKK? Jeg skal vel indkalde til generalforsamling hvor det skal "bogføres" hvorfor kapitalen er brugt og hvordan den skaffes tilbage?
Hvis kapitalen over en 6 mdr periode er under halv SÅ skal du afholde GF hvor ledelsen tager stilling til kapitalen og forventninger til dens genrejsning - sættes i selskabets protokol.
Husk lige, at du jo med her kun 300 kr tilbage, ikke engang kan få andet end lidt visitkort - og så skal du måske til at rode med at låne selskabet penge med markedsrente lovmæssigt - så overvej om du vel har lidt mere at give af indtil der kommer penge ind -
Du har også en lovpligtudgift til arbejdsskadeforsikring f.eks. uanset du har løn eller omsætning i et IVS som direktør/aktiv ejer - nok ca 1800 kr per år lige fra start, og måske et gebyr for netbank og der kan være en god del andet - husk at få alt med i overvejelserne. Over også min E-bog om IVS i link, den dækker en del om stiftelse og meget om regler, huskelister, skat, moms og andet vigtig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis kapitalen over en 6 mdr periode er under halv SÅ skal du afholde GF hvor ledelsen tager stilling til kapitalen og forventninger til dens genrejsning - sættes i selskabets protokol.
Tabet ses ikke over en periode. Generalforsamling skal afholdes senest 6 måneder efter at det konstateres, at egenkapitalen udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital.
Her kunne problemet løses (eller udskydes) ved at den købte software til en start bliver bogført på driftsmiddelsaldoen.
Tabet ses ikke over en periode. Generalforsamling skal afholdes senest 6 måneder efter at det konstateres, at egenkapitalen udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital.
tak - i praksis - vil det betyde, at man kan få vrøvl med kreditorer hvis noget gik galt - fordi kapitalen et par dage var under halv - uden man afholdt GF inden for 6 mdr fra det tidspunkt -
Eller er der en eller anden tid (som så ikke er 6 mdr) hvor ledelsen har frist i praksis - til at konstatere kapitalen lige dykkede kort?
Altså i princip - bare EN dag under halv - og der skal ha været en GF inden for 6 mdr?
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja, jeg ville her og nu bogføre den på afskrivningssoldoen. Og så vil jeg ved udgangen af det første regnskabsår se om der vil være luft i regnskabet til at straksafskrive den.
Den omtalte arbejdsskadeforsikring kan vel betales af ens private konto... ikke sandt? ellers er det jo galimatias at man lader folk oprette IVS for 1 kr. ...
i praksis - vil det betyde, at man kan få vrøvl med kreditorer hvis noget gik galt - fordi kapitalen et par dage
Der er ikke rigtig nogle regler omkring "tid". Lovforarbejderne kalder det en "kapitaltabssituation" og hvis et selskab lige smutter under grænsen et par dage så vil det være næppe være omfattet. Jeg kan ikke komme det nærmere end at det er det tidspunkt, hvor direktionen burde have indsat at kapitalens størrelse gør at man er omfattet af reglerne omkring kapitaltab.
Efter praksis beregnes tidsfristen for de 6 måneder på det tidspunkt, hvor direktionen burde have indset at man er i en kapitaltabssituation. Det vil sige at hvis man først kørte en periode på 6 måneder med uafbrudt kapitaltab så starter der ikke en 6 måneders periode til at afholde generalforsamling. Der kan selskabet risikere at tidsfristen rykkes tilbage til dag 1.
Reglen skal tages alvorligt. En overtrædelse kan betyde at direktionen kan ifalde erstatningsansvar (selskabslovens § 361) og manglende overholdelse kan give give bøde efter selskabslovens § 367.
Hvis et selskab er underlagt revision og man ikke har afholdt generalforsamling skal revisor gøre opmærksom på dette i regnskabet. Hvis generalforsamlingen er afholdt så skal revisor ikke gøre bemærkninger om dette.