|
Hej Jeg har pr. 31.12.2015 lukket mit enkeltmandsfirma, men er nu i tvivl omkring indberetning af moms for 4 kvartal 2015. Kan/skal denne indberettes nu eller først til 1 Marts (jeg indbetalte kvartal vis)??? De penge der står på firma kontoen, kan disse bare overføre til min private konto uden der sker noget ved det??? På forhånd tak for hjælpen Henrik |
Momsen skal indberettes - men om du nu har besvær med at nemID jo lukker din signatur ved jeg ikke - Du kan jo gå ind NU og prøve helt enkelt - hvis du har adgang kan du sagens indberette med det samme - forudsat du er færdig med alt følgende:
Lukning har jo lidt procedurer.Alle aktiver skal ud - også de som du evt har straksafskrevet - inkl f.eks. computer og alt den slags - til indkøbspris - eller når de er ældre - til markeds pris - og med fuld moms på regningen i købsåret og 20% mindre moms per år derefter .- indtil år 6 hvor der ikke skal moms på salget. Varelager skal også ud .- til indkøbs pris plus fuld moms - til dig selv eller andre
SÅ kan du lave momsregnskab, ikke før - og så har du også de tal de skal bruge - det nye salg, for at kunne afslutte dit regnskab. Sælg det hele med dato 31/12-2015 så du får det ind i regnskabet for det år du lukkede i.
Disse oplysninger mener jeg så også indgår i udvidet selvangivelse når du sætter kryds for at du har lukket
Se http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html som går mere ind på det
Pengene på kontoen kan du naturligvis hæve, men du skal jo huske, at du skal betale skat af et evt. overskud som jo kan vise sig, når du nu sælger aktiver og varelager ud fra enkeltmandsvirksomheden
vh John Hannover
Bliv gratis medlem