Jeg er netop pensioneret som faglærer og ønsker at starte enkeltmandsvirksomhed med kompetence givende undervisning. Min tidligere arbejdsgiver vil give en fast pris pr undervisningsdag. SKAT skriver at den slags ydelser er fritaget for MOMS. Har nogen lignende erfaring med dette og hvordan kan en faktura uden MOMS se ud. Mvh KB3600
hvis du fakturerer som ikke momsregistreret privat person, så skal du ha dit CPR nr med på fakturaen - Det er så honorar, og din arbejdsgiver skal indberette det til skat som bidragspligtig B indkomst - ellers er det ikke lovligt - og du skal bare forskudsregistrere det - det kommer automatisk med i rubrik 12 som du ikke selv kan udfylde i selvangivelsen
Skatten - hvis ikke du betaler topskat vil inkl am bidrag være ca 42-43%
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jo men tanken er at jeg vil oprette firma med CVR og momsregistreres. Når jeg begår fagskoleundervisning skal jeg vel ikke fremsende en regning med MOMS? MVh KB3600
Jo men tanken er at jeg vil oprette firma med CVR og momsregistreres. Når jeg begår fagskoleundervisning skal jeg vel ikke fremsende en regning med MOMS? MVh KB3600
hvorfor momsregistreres - du vil ikke kunne fratrække moms fra udgifter hvis de tages for at få indtægter uden moms. Ja fagundervisning kan sagtens være momsfritaget - Du skal så være selvstændig, og dermed jo ha den økonomiske risiko osv - ellers er det jo ikke selvstændig. Det er ikke sådan, at skolelærere f.eks. kan vælge at sende regning i stedet for at være ansatte - eller at man bare lige laver virksomhed hvis man IKKE rent faktisk er selvstændig - så vil man ofte være honorarmodtager bare - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER