Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg bruge udtalelser fra andre jobs i eget firma?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Dec 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Godt nytår :-)

Jeg håber der er en klog som kan hjælpe mig.

Jeg har været selvstændig i et par år og er blevet hyret ind af andre virksomheder for at hjælpe deres kunder. Nu har jeg opsagt samarbejdet med en af mine kunder gennem en længerevarerende periode.

Mit spørgsmål: Må jeg bruge og få udtalelser af kunder som jeg har arbejdet for gennem det tidligere firma og bruge på min egen hjemmeside. Heller ikke hvis jeg  udelukkende bruger udtalelser som omhandler mig som person og min evne til at yde support. Altså hvis jeg f.eks. kun bruger udtalelser som beskriver mig som person.

Jeg håber der er nogen med juridiske og også gerne etiske og moralske holdninger.

Hilsen IT Supporteren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59

Juridisk tør jeg ikke være sikker. Var det som højt ansat du havde været IT supporter i firma, så ville du ha joyalitetsforpligtelse til ikke at afsløre hvilke firmaer du i dit tidligere arbejde havde arbejdet for.

Her er det så en tidligere kundes - kunder - du vil citere når de har talt pænt om dig.Jeg TROR ikke der juridisk er meget at komme efter, hvis du KUN bruger det de har skrevet om dig - hvis de har skrevet det til dig direkte.

Jeg ville som minimum høre dem, om DE synes det er ok. Den tidligere kunde kan blive sur, andre kan måske blive utrygge - men moralen er måske til at forstå, så længe det er ting de har sagt direkte om dig til dig, og selv godkendt det

Må man kanabalisere på kunder man hidtil har haft gennem anden - som underleverandør? Det vil oftest fremgå af en aftale, at man ikke må. Helt uden aftale, er det nok ikke muligt at forfølge, der kunne være tale om tilfældigheder, men dine øvrige kunder burde blive bange, hvis de oplevede, at du kanabaliserede på deres kunder - hvis samarbejdet som underleverandør gik galt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 12:49

Hejsa

I samme "tråd" må man så bruge udtalelser/anbefalinger fra tidligere arbejdsgivere, hvis man f.eks. har været ansat og nu er selvstændig, må man så lægge de anbefalinger tidligere arbejdsgivere ind på ens website, så kunderne kan se dem ?

Jeg tænker bare at arbejdsgiveren har jo helt frivilligt givet disse anbefalinger.

Dette af ren nysgerrighed om det er tilladt.

//Kim

Tilmeldt 31. Dec 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:40

Hej John - tak for dit indlæg

Jeg har arbejdet som underleverandør / ekstern konsulent, har aldrig været ansat. Mange af de udtalelser vil udelukkende bestå af mine personlige egenskaber til at kommunikere og baseret på mine kompetencer. Jeg har iøvrigt selv udtalelserne da jeg og personligt er i netværk med de kunder som har udtalt sig. Min gamle kunde synes det er ulovligt og jeg ønsker selvfølgelig ikke at gøre noget ulovligt.

Giver det mening?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 15:32

Hej

Jeg står ikke med det sikre svar. Men da det er mit felt, så prøver jeg alligevel at komme med mit besyv.

Som jeg forstår det, har du som underleverandør leveret noget arbejde til nogle "slutkunder". Disse slutkunder vil gerne give dig nogle udtalelser om, hvor dygtig du er til dit arbejde, som du nu kan bruge til at profilere din nuværende virksomhed.

Hvis udtalelserne kun går på, hvor god du er til at samarbejde, udføre dit arbejde, kommunikere ol., så tror jeg det er ok - hvis udtalelserne fra kunderne er givet til det ønskede brug.

Da det imidlertid er din tidligere kundes kunder, kan du derimod nok ikke anføre, at det er udtalelser fra tidligere kunder eller oplyse, at du har løst opgaver for disse, uden at du måske kan komme i konflikt med den aftale, som du har med din tidligere opdragsgiver. Derudover skal du naturligvis tjekke din aftale med denne, om du evt. har tavshedspligt eller lignende.

Vedr. anbefaler fra tidligere arbejdsgiver, ja så kan de nok godt bruges som anbefaling af ens personlige kompetencer som selvstændig, men jeg synes sådan moralsk, at det vil være noget sjovt noget + Jeg tror ikke det er en fordel at medtage udtalelser fra tidligere arbejdsgiver som reference eller lign. på sin website (sidste har dog intet med jura at gøre)

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Skrevet kl. 15:35

Hej Rikke

Rikke Wagenblast Sørensen:
Vedr. anbefaler fra tidligere arbejdsgiver, ja så kan de nok godt bruges som anbefaling af ens personlige kompetencer som selvstændig, men jeg synes sådan moralsk, at det vil være noget sjovt noget + Jeg tror ikke det er en fordel at medtage udtalelser fra tidligere arbejdsgiver som reference eller lign. på sin website (sidste har dog intet med jura at gøre)

Kommer det ikke an på om det er samme branche, hvis du f.eks. har arbejdet som EL Installatør for en eller flere virksomheder og derefter bliver selvstændig EL Installatør, kan det vel være meget relevant for dine kunder at vide hvad dine tidligere arbejdsgivere mener om dine evner etc. eller ?

//Kim

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 01:16

Jo det kan man sige - grunden til at jeg nævnte det med det moralske er, at mange arbejdsgivere skrive pæne anbefalinger til deres tidligere ansatte, men dette jo ikke tænkt som brugt som en anbefaling for en konkurrents virksomhed, hvilket man jo her vil gøre. Men hvis det gøres på en nogenlunde sober måde, så tænker jeg nu ikke at det kan være i strid med markedsføringsloven eller andet, således at man kan påføre sig erstatningsansvar herved. Dette er min umiddelbare vurdering.

Godt nytår

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Skrevet kl. 06:21

Hej Rikke

hmmmmmmmmmmmm, ved nu ikke om jeg er helt enig med dig her Smile

Rikke Wagenblast Sørensen:
mange arbejdsgivere skrive pæne anbefalinger til deres tidligere ansatte, men dette jo ikke tænkt som brugt som en anbefaling for en konkurrents virksomhed

Hvis du søger job i en konkurrerende virksomhed bruger du vel også at med sende de anbefalinger du nu har fået skrabet sammen, også dem der er direkte fra konkurrenten, hvad er forskellen på det og så bruge de samme anbefalinger i din egen nystartede virksomhed ? Jeg kan ikke se den store forskel i brugen af de anbefalinger du nu engang har.

Rent juridisk ser jeg ingen forhindringer i at bruge anbefalingerne, hverken som almindelig arbejdstager eller virksomhedsejer/iværksætter, arbejdsgiveren har jo helt frivilligt skrevet en anbefaling, så må den vel også bruges på alle måder af ejeren af anbefalingen Smile

//Kim

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)