Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattepligtig indkomst

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I forhold til hvis man laver freelance-oversættelse, men har et fast job ved siden af (anden branche), hvordan er det så i forhold til skatteregler. Altså hvis man ikke har oprettet CVR-nummer, hvor meget må jeg så tjene ved siden af, før jeg skal betale skat af det? Eller skal det allerede gøres på nuværende tidspunkt?

/Smartguy

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:39

intet - der er skat af dit overskud fra første øre. Er det for momsregistrerede firmaer du oversætter, så skal du give dem dit CPR og så SKAL de indberette det til skat som bidragspligtig honorar - 

Er det private du får penge af, skal du selv indberette i rubrik 15 - men jeg går ud fra det er firmaer, og der kan du ikke selv indberette - det er firmaets klare pligt

vh John Hannover

Tilmeldt 30. Dec 15
Skrevet kl. 21:23

Hej John

Okay - jamen det er helt klart interessant.

Det er jo ofte udenlandske firmaer (lidt et virvar, men alt fra Indien til USA): Så hvis jeg opretter et CVR-nr. og sender dem en faktura med mit cvr-nr., så skal de selv "finde ud af" at formidle det til den danske stat? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32

hvis du ikke er momsregistret så eksisterer indberetningspligten - men for Indien og USA gør de det jo max i deres land. Du skal jo føre regnskab - og vel kunne modtage penge på en konto som SKAL være tilknyttet dit CVR. Jeg går ikke ud fra du spørger, om du kan tage pengene sort - for det skal man vist ikke bruge internettet til at høre efter Big Smile

Som alt andet - skal man betale sin skat efter reglerne - hverken mere eller mindre

vh John Hannover

Tilmeldt 30. Dec 15
Skrevet kl. 13:38

Hehe nej, sort arbejde er jeg ikke tilhænger af :)

Men det er også mere, om det kan betale sig at oprette et firma, når man laver freelance-arbejde (eller man gerne må gøre det som privat(?)) - og hvordan man i så fald skal indberette det? Det er måske B-indkomst så?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38

du kan/bør lave firma hvis du er fuldt selvstændig - og du bør bruge honorar personligt hvis du ikke er. Det er ikke hvad der betaler sig eller hvad I aftaler, men helt enkelt arbejdets karakter der afgør det http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Som momsregistreret skal du selv bogføre alt og indberette - og det er B indkomst - som CPR kan du fakturere og så skal en momsregistreret virksomhed der betaler dig - indberette det til skat - du kan ikke selv, og det er altid firmaet der så indberetter til skat som bidragspligtig B indkomst - og du ser det så bare automatisk i rubrik 12 - det er også B skat - og skatte trækket er ens

Du kan i begge fald trække direkte rene udgifter ved det fra

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)