Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til skatteregler i nystartet firma

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino,

Jeg har i efteråret startet mit eget firma. Jeg har til dette formål købt en arbejdstelefon og arbejdscomputer for at komme i gang - fra min private konto, lige inden jeg startede firmaet. Jeg bruger udelukkende computeren til arbejde, og telefonen er også min arbejdstelefon, men anvendes også privat. Begge dele er købt inden for de sidste 5 måneder. Hvad er reglerne for at trække det fra i mit firma, og hvordan skal det gøres? Tænkte dette kunne være det rigtige sted at spørge :-).

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 19:40

Hej

Jeg antager, at du driver virksomhed i personligt regi (og ikke via selskab). Jeg vil lade indkøbene gå 100 pct. over virksomheden - Dvs. få momsen retur via momsregnskabet og afskrivning for indkøb ekskl. moms. Hvis indkøb af de enkelte dele er under vistnok 12900, så straksafskrives - ellers skal der ske afskrivning over flere år.

Og da de også bruges privat, vil du blive beskattet af din private andel med kr. 2600. (da du ikke har haft fri telefon hele året, så x/12 x 2600 kr. )

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det væsentlige er, at vi her taler om personlig virksomhed og ikke selskab. I et selskab kan man kun få ting med i regnskabet ved at sælge det fra privat til firma - uden moms til max markedspris

I personlig virksomhed, kan du tage ting der udelukkende er købt for opstart ind i virksomheden forudsat det er max 6 mdr inden stiftelse OG forudsat du ikke har solgt noget uden moms inden OG ikke har taget tingene i brug privat.

Det kunne jo kollidere med computer og telefon - specielt skriver du jo, at du bruger telefonen også privat - og så vil du ikke kunne tage den ind med moms - men evt skulle sælge den fra privat til firmaet - til markedspris for sådan en svend. OM det kan betale sig, afhænger helt af hvad dit forbrug koster, for det udløser jo skat af fri telefon med 2700 kr for 2016 - Det er nok svært at argumentere for, at telefonen inden opstart -blev anskaffet for firmaet når du også bruger den privat. 

Jeg ville vælge den med at sælge den uden moms til firmaet fra privat - forudsat det betaler sig i forhold til skat af fri telefon - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

Computeren, hvis den er rent købt til firma og ikke taget i brug til private formål inden - den kan tages ind til det som regningen viser (du skal altid ha regningen med moms) Du skal kunne sandsynliggøre, at du kun bruger den til firmaet - så er der fuldt momsfradrag. Bruger man ting privat - så skal momsen deles

Det betyder, for telefonen, at moms på regningen skal deles i forhold til privat/firmabrug - og uden dokumentation plejer skat at acceptere 50/50 deling af momsen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Du kan måske med fordel læse meget mere generelt om personlig virksomhed, skat og moms og meget mere i min ebog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)