Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af vareindkøb på eget kreditkort og tilbageføring af samme beløb?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Jeg har lavet en bommert hvor jeg fik købt varer på mit eget dankort for 20.000kr istedet for firmaets dankort. Flot.

Det er ikke første gang, men beløbet er lidt afgørende den her gang, for jeg har ikke pengene til at lade dem være inde i firmaet den her gang.

Hvad er proceduren for bogføring og tilbageføring? 

Bogfører jeg blot indkøbet på mellemregning og derefter trækker pengene ud af firmaet, og så går det lige op? Eller?

(Jeg bruger Dinero)

Håber der er en der gider hjælpe, for når jeg søger herinde får jeg ikke noget konkret information. (Det er her dog sikkert allerede).

Mvh

Christian

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2113
Skrevet kl. 10:19

Hvad med navnet på faktura?

Jeg har prøvet det samme, med firmanavn på faktura og CVR. NR.

Så hævede jeg beløbet og lavede notat om privat udlæg. Så kan jeg altid huske, hvad der er sket. Så kommer denne ind under varekøb. Så er varerne også registreret, hvis du har lagerstyring.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 6
Fra  Simplia Skrevet kl. 11:12

Hej Christian

Du bogfører blot på mellemregningen som du selv beskrev.

Lav først denne postering

Debit varekøb 20.000
Kredit mellemregning 20.000

Nu står det som om at firmaet skylder dig 20.000.

Når du vil have pengene ud skal du blot lave denne postering

Debit mellemregning 20.000
Kredit bank 20.000

Jeg håber det giver svar på dit spørgsmål :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21

helt enig med Christian - med tilføjelsen, at hvis det er et selskab (f.eks) IVS så er det ikke mellemregning du skal via, men konto for udlæg. I virksomhed - mellemregning - i selskab - udlæg (samme effekt)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 21:45

Beklager det lidt sene svar, men der er travlt de her dage.

Når jeg skal oprette første post med 

'debit varekøb 20.000kr'

'kredit mellemregning 20.000kr'

-så gøres det vel blot i Dinero med at jeg bogfører mit vareindkøb på mellemregning? Med Dinero sidder man jo ikke og laver posterne på kontierne direkte, så jeg er lidt i tvivl om ovenstående, hvis det ikke 'bare' er mellemregningsposten.

Dinero har et fast menu punkt der hedder 'hævet privat', som egentlig bare var den jeg havde tænkt mig at benytte. Er dette korrekt?

Beklager at måtte spørge om udpensling :/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37

I mellemregning som ligger i egenkaptial bør være en konto der hedder indskud ejer eller lignende (mellemregning er gammeldagsnavn) det er den konto der skal være modkonto til dit varekøb

Privat hævet er til hvis du hæver penge til dig selv fra banken, og her er det jo modsat. 

Når du betaler dig tilbage så bruger du samme indskud ejer konto så den går i 0 - mod banken

Dette forudsætter du er en personlig virksomhed og ikke et selskab - hvor konto ikke er i egenkapital og men skal findes som privat udlæg

HUSK også at alle varer som er på lager 31/12 skal flyttes fra varekøb - via konto vareregulering og ned til varelager i status, så de ikke står som udgift men som værdi

vh John Hannover 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 23:36

Ah, det var også lige ringe nok formuleret.

Jeg vil gerne postere indkøbet fra privatkortet, som vi har klarlagt. Det regner jeg med at gøre på mellemregning. Alle de mellemregning posteringer jeg har ligger på brug af eget kort. Det må vel kunne ses når regnskabet gøres op, hvad der er kørt frem og tilbage på mellemregning. I Dinero er 'mellemregning' ikke udpenslet jo...

Når jeg skal have pengene tilbage fra virksomheden, og her var min fejl i tidligere post, da ville jeg bruge 'hævet privat'. Pengene vil blive hævet fra min firma konto og indsat på min private konto. Er jeg korrekt på den?

Det er personlig virksomhed uden for VSO

Varelager er opgjort allerede. Mangler at overfører alle priser til lagerlisten, men den bliver afleveret til Revisoren i starten af januar. Er ikke ovenpå med føring af varelager i Dinero.

Men, ifht. ovenstående, er jeg forkert på den?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49

Du kan godt bruge privat indskud mellemregning når du skyder de penge ind du gør (lånet kan vi kalde det) og så privat hævet når du tager ud. Du kan også , og det ville jeg, bruge samme konto - så den helt enkelt går i 0 når du tager pengene tilbage. Ellers vil du f.eks ha privatindskud med 10 .0000 og privat hævet med 8.000 - som så selvklart kan udlignes ved årsskifte - men jeg ville køre det på samme konto, i alle fald så længe din private hævninger er mindre end det beløb du har skudt ind (så der står penge du har til gode på privat indskud)

fint med revisor og varelager - ellers let nok - når du har lagerværdien så bruger du den konto der hedder varelagerregulering (ligger tæt på vare køb) og så taster du hele værdien UDEN moms (for du skal jo ikke miste købsmomsen) kredit = minus på varelagerregulering og debet på varelager i status.
Kommende reguleringer sker så ved at du flytter forskellen, så lager stadigt stemmer - kan være både kredit og debet varelagerregulering, men du kan da roligt bare lade din revisor gøre det ud fra lagerlister 

Venlig hilsen John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)