|
Hej Jeg går i overvejelser om at starte en forretning om med brugte ting og sager, samt møbler som jeg restaurere, ompolstre og egne designs. Mit spørgsmål er ikke ift. moms :-) den har jeg læst mig til herinde på siden - der skal betales moms af fortjenesten ved videre salget, hvis jeg har forstået det korrekt! Og naturligvis skat af virksomhedens overskud :-) Men hvad med de møbler og ting som er mit eget privat eje nu - hvis jeg "smider" noget af det ind i virksomheden, hvad så? Og hvis jeg ex. køber nogle ting og møbler af familie og venner, hvad gør jeg så? Normalt ville jeg jo bare ligesom alle mulige andre privat personer sælge det jeg ikke længere skal bruge på facebook eller andre steder og vil hverken skulle betale moms eller skat. Håber nogle kan hjælpe med mine spørgsmål? Mvh. Emility |
Emility:Men hvad med de møbler og ting som er mit eget privat eje nu - hvis jeg "smider" noget af det ind i virksomheden, hvad så? Og hvis jeg ex. køber nogle ting og møbler af familie og venner, hvad gør jeg så?
Normalt ville jeg jo bare ligesom alle mulige andre privat personer sælge det jeg ikke længere skal bruge på facebook eller andre steder og vil hverken skulle betale moms eller skat.
Dit indbo kan du sælge til din virksomhed til det du kunne få for det i den blå avis - ud fra dokumentation af tilsvarende ting og sager. Det skal være sådan, at du siden i din virksomhed kan sælge det med fortjeneste, helt som alle andre ting du vælger at købe - så du ikke ved at købe dyrt af dig selv, kan skabe underskud i virksomheden.
Af nær familie samme sag - køb i forhold til hvad tilsvarende kan findes til brugt i samme stand - af fremmede og venner - køb til den pris du og de bliver enige om som du i sagens natur forventer at komme til at tjene på siden
Momsmæssigt kan du nøjes med moms af fortjenesten for sådanne ting købe uden moms af private - ved helt nøje at følge brugtmomsordningen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html
Du vil der se, at hvis du laver om på tingene, så kan du ikke bruge ordningen, så skal du som udgangspunkt ha fuld moms på din salgspris - f.eks. ting du restaurerer (ud over vaske og give møbel olie f.eks.) om ompolstrer eller egene disigns
Læs evt om personlig virksomhed - enkeltmands - eller selskaber IVS og ApS i bogen "Selvstændig" e-bog eller paperback som link - Dér kan du se om stiftelse, regler, huskelister, moms, skat med mere
vh John Hannover
Bliv gratis medlem