Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

køb af brugt inventar og ydelser hos private - hvordan bogføres det

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I forbindelse med opstart af min lille enkeltmands virksomhed har jeg været ude at købe bl.a. bord og stole brugt hos nogle privat personer derr har solgt via DBA samt betalt en privat person for at lave noget designmæssigt ift. min hjemmeside (hun tjener under 50.000kr. om året og er derfor ikke momsregistreret) - jeg har betalt kontant og har fået regning på det jeg har købt hos de forskellige.

Skal jeg blot kontere det som udgifter uden moms på hhv. inventar og it?

Skal jeg bekymre mig om, om de opgiver det til skat?

Mvh. Tina L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44

Tina L:

I forbindelse med opstart af min lille enkeltmands virksomhed har jeg været ude at købe bl.a. bord og stole brugt hos nogle privat personer derr har solgt via DBA samt betalt en privat person for at lave noget designmæssigt ift. min hjemmeside (hun tjener under 50.000kr. om året og er derfor ikke momsregistreret) - jeg har betalt kontant og har fået regning på det jeg har købt hos de forskellige.

Skal jeg blot kontere det som udgifter uden moms på hhv. inventar og it?

nej - Du skal kontere bord og stole osv som straksafskrivning hvis det er enkeltdele købt til at bruge enkeltvis til en pris af under 12.800 per del. Der er sikkert som standard moms på udgiftskontoen straksafskrivning - så den må du undertrykke eller lave en ny konto uden moms til straksafskrevet inventar

Du skal ikke bare tage det mellem udgifter blandet

Hvad angår personen du har betalt for ydelse design, som CPR person, så SKAL denne betaling indberettes til skat - som bidragspligtig B indkomst - ellers er det sort betaling (som udgangspunkt ikke fradrag og bod) Det gælder altid når momsregistreret betaler en CPR eller ikke momsregistreret person - Det er ikke spor svært, og letter bare modtager som så kan se beløbet på selvangivelsen i rubrik 12 (der kan modtager slet ikke selv skrive det heller) Her hvordan: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

og vil du ha mere begrundelse for hvorfor du absolut skal det - så her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Vil du vide mere i det hele taget om personlig virksomhed, regler, skat og moms med mere så er der min E-bog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

God vind med det venligst John Hannover

Tilmeldt 26. Dec 15
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 12:02

Hej John

Endnu engang tak for svar.

Men.... hvordan indberetter jeg, så det bliver registreret på personen som B-indkomst og kan jeg gøre det på samme måde med ægtefælle ifm. aflønning for hans ydelse? Eller skal hende der har lavet design og min ægtefælle oprettes i et lønsystem ex. danløn,, for at det foregår retmæssigt?

Er lige lidt i tvivl og vil hellere gå med livrem og seler, så der ikke bliver problemer med skat eller kommer en uforudset regning.

VH. Tina L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21

Tina L:
hvordan indberetter jeg, så det bliver registreret på personen som B-indkomst
det mente jeg du fik link til men du kan bare indberette i skat.dk e.indkomst (du skal være arbejdsgiverregistreret under alle omstændigheder også med ægtefællen) - design personen indberetter du her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

Din mand vil givet være alm lønindkomst hvis du vil udbetale ham penge fra din virksomhed som løn og der vil danløn da være en hjælp, men du kan også bruge skat.dk e.indkomst eller deres letløn når du logger på skat.dk som virksomhed.

Dér skal du så bare vælge alm løn via bi-kort til din mand (jeg forudsætter han bruger sin hovedkort og fradrag på anden indkomst).

Du kan også bruge multidata/bluegarden (google dem) de klarer det hele for dig men koster fast månedspris og lidt per løn/honorar. Der skal du blot sende dem en mail med personernes CPR og sige honorar til designperson og løn til ægtefællen, så klarer de alt - eller:

Du kan bruge danløn som du kan tilmelde dig gratis og betale 15 kr + moms per løn/honorar, men der skal du selv kunne finde ud af at vælge løn med bikorts træk til manden og honorar bidragspligtig til design personen.

vh John Hannover

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 12:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg kan se, at du har fået svar på dit spm. af John. Jeg vil blot anbefale, at du betaler digitalt, da der er regler for, at du som selvstændig skal betale digitalt, hvis fakturaen er på 10.000 kr. inkl. moms eller mere. Flere betalinger for samme ydelse betragtes som én betaling. Løbende eller periodiske ydelser skal sammenlægges inden for et kalenderår. Hvis fakturaer over 10.000 ikke betales digitalt såsom eksempelvis ved netbank eller med dankort, er hovedreglen, at der ikke skattemæssigt er fradrag for købet, og den købende virksomhed risikerer at skulle betale momsen af varekøbet mv., hvis sælger ikke har betalt denne (solidarisk hæftelse) - Det gælder selvfølgelig ikke køb fra private, som jo ikke er momspligtige.

Tilmeldt 26. Dec 15
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 19:17

Hej Rikke

Tror ikke jeg er helt med på hvad du mener !

Det inventar jeg har købt hos private er under 10000kr. og ikke momspligtig

Design af hjemmeside kostede under 10000kr. og er eneste ydelse jeg har fået og skal have lavet hos en grafiker som laver dette på hobbyplan og derfor ikke tjener over 50000kr. om året, hvorfor hun ikke har ladet sig moms registrere. - hvordan tænker du det skal indberettes/betales?

Mht. min mand han har også hjulpet i virksomheden og han skal også have honorar/løn for det men vi er stadig under de 10000kr. på årsbasis ? - hvordan tænker du det skal indberettes/betales?

Mvh. Tina L

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 19:56

Hej Tina

Du skal slet ikke tage hensyn til den regel, som jeg nævnte, da alle beløbene er under de 10.000. Jeg lagde bare mærke til i dit første indlæg, at du oplyste, at du betalte kontakt uden at nævne beløbenes størrelse - og så ville jeg blot advare mod i erhvervsforhold at betale kontantbeløb over 10.000, da det kan give problemer med at opnå de ønske fradrag m.v.

Held og lykke fremover.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)