Hej Jeg er nystartet selvstændig med enkeltmandsvirksomhed. Min mand deltager som sådan ikke i selve driften, men laver en del ift hjemmeside, reklame, facebook og it. generelt - hvordan aflønner jeg ham? Er det som ægtefællefradrag eller løn og hvordan indberetter jeg? Håber det er nogen der kan svare på spørgsmålet :-) Mvh. Tina |
Mange ville nok slet ikke gøre noget ud af det - da I jo kan ha fælles privat økonomi og jo generelt ikke vinder noget ved det. Omvendt er det jo korrekt nok, hvis han laver arbejdet, at han får indtægter. Man kan lave "medhjælpende ægtefælle" og så overføres en del af overskud til ægtefællen - hvis det skulle give mening - og ellers kan man jo ansætte helt normalt med lønindberetning som timeløn eller funktionærløn. Gør han det helt selvstændigt kunne det også måske være på honorar, men skattemæssigt igen ens, så for at undgå diskussion om kildeskat ville jeg bruge timeløn eller løn per opgave
Det vil kunne give lidt problem hvis ægtefællen bliver arbejdsløs og skal på dagpenge - med at dokumentere udtræden og slut med arbejdet, men det kan normalt løses med dagens regler. (tidl. var det håbløst)
I langt de fleste tilfælde vil det ikke ha betydning for skat, når I er gift og sambeskattede, så ofte vil det mere handle om retfærdighed
vh John Hannover