Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

selvstændig ingeniør

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er ny her på siden og det her bliver så mit første indlæg

Jeg er bygningsingeniør studerende( konstruktion ) , og bliver meget snart færdigudannet. Jeg har altid haft planer om at være selvstændig, men jeg føler mig overhovedet ikke rustet til det da jeg slet ingen ide har om hvor man skal begynde henne. mit spørgsmål er om der måske er nogen selvstændige ingeniører herinde der kan hjælpe med at komme igang- enten et lille deltidsjob, eller måske bare at jeg kan få lov til at komme forbi engang imellem og se på hvordan det hele fungerer. 

mange tak på forhånd

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej,
Jeg er selv bygningsingeniør, og jeg vil klart anbefale dig at være jobtager inden du starter som selvstændig. Der er så utrolig mange problemstillinger, som man slet ikke er rustet til at håndtere som nyuddannet. Ved at være på en arbejdsplads, har du mange sparringspartnere, og man bliver mærkbart bedre til sit fag som tiden går.

Mvh
Mikkel

Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.. Problemet er når jeg sidder og kigger på jobopslag så kræver de enten at man har 3+ års erfaring- alternativet er et studiejob som jeg heller ikke er særlig egnet til da jeg meget snart er færdig med studiet. 

Har overhovedet ingen kontakter indenfor branchen, og har slet ikke lyst til at rende rundt og være arbejdsløs efter 5 års studie. 

ved du om man overhovedet har en chance hvis man søger nogle af de her jobs som kræver en masse års erfaring, som nyuddannet? 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Du skal ikke lade dig skramme af, at arbejdsgiverne søger personer med så meget erfaring, at de for at opnå denne skal have været mange år i branchen (og i øvrigt ofte samtidig med, at de ønsker en, som ikke er en dag over 30). Søg bare stillingerne. Sådan var det også, da jeg søgte juristjobs for ca. 22 år siden - og sådan vil det nok altid være. Arbejdsgiverne kommer i jobopslagene med deres drømmeønsker, og så må de jo få, hvad der er. Det kan godt ske, at du må søge 100 jobs og gå arbejdsløs et år, men der skal nok komme noget. Og samtidig kan du jo godt arbejde lidt freelance - bare dem, som du henvender dig til, kender din baggrund (altså at de ikke kan regne med den sædvanlige erfaring), så du kan få lidt mere på CV'et. Jeg tror, at jobcenteret rimeligt hurtigt i ens arbejdsløshed giver mulighed for at man kan tilbyde sig selv som gratis praktikant - du får ikke mere end dagpengene for arbejdet, men man får noget på CV'et+nogle gange en mulighed for at vise en arbejdsgiver hvad man kan - også selv om mange arbejdsgivere misbruger ordningen til at opnå gratis arbejdskraft (eller jobcenteret lokker arbejdsgiveren til at misbruge ordningen, fordi de får ros oppe fra for hver enkelt arbejdsløs, som de får i praktik)

Jeg er enig i det tidligere indlæg, om at man ikke er dygtig nok når man kommer ud fra studiet - Selv om det ikke er samme branche, så har jeg i min branche mødt rigtig mange nyuddannede med masse af selvtillid og gode karakterer, som bare manglede den der fornemmelse for jura - i min branche vil jeg sige, at man skal have arbejdet i min. 5 år, før den er der (men det er måske også bare fordi at jeg er ved at blive en gammel nisse i faget:o))

I øvrigt er netværk og herunder også kontakter inden for branchen endnu mere vigtig som selvstændig end som ansat. Men det er godt nok, hvis du allerede nu er afklaret med, at du gerne vil være selvstændig, for så kan du arbejde målrettet herpå - også som ansat. Held og lykke med det (og jeg kan ... godt huske hvordan det var at være i dine sko. Det var ikke sjovt, men lige pludselig så finder du det rigtige, og så kan du måske end ikke forstå, hvorfor du ikke nød den periode, hvor du hverken havde eksamener eller en sur chef eller for den sags skyld kunde.

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke, hvornår du bliver færdig med dit studie, men lige nu er der rigtig meget gang i branchen! Der bliver slået en masse stillinger op med 3+ års erfaring, men der kommer stort set ingen ansøgninger ind!

Du skal bare søge de stillinger, som du synes lyder spændende. Jeg fik mit første job på en stilling, hvor de gerne ville have en med 5+ års erfaring... Men kan de ikke finde folk med erfaring, så må de jo tage nyuddannede. Og husk på.... At vi alle sammen har været nyuddannet på et tidspunkt.

Tilmeldt 5. Jun 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

som kan læse så har du allerede fået en del gode råd, jeg kan sige det samme, er også selv ingeniør, men før du bliver selvstændig så er det en rigtigt rigtig rigtig god ide at have noget erhvervserfaring, det betyder utrolig meget, som færdig udannet kender du måske til 5-10-15 % hvad det vil sige at være ingeniør inden for bygge branchen.. 

desuden du nævner at ingen erfaring eller kontakter har inden for branchen.. det er utrolig vigtigt med god netværk , det kan du kun får hvis du er der ude.. 

du skal lade dig ikke skræmme af stillinger der kræver 3-5 år erfaringer, det er drømme scenarie for arbejdsgiveren, han har fået lov til at drømme men det er ikke ens betydende med at han får det. hvis alle vil have folk med erfaringer hvordan skal ny uddannet folk får noget job. fik min første job efter ca. 1,5 års tid søgning, men branchen ser meget anderledes ud lige nu, folk bliver ansat hver dag. bare søge og være kreativ i din ansøgning så er ret sikker på du får det job som du ønsker.

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi får tudet ørerne fulde af at der mangler ingeniør i DK og der er jobgaranti til de nyuddannede, så du kan være helt rolig, der er arbejde til dig. 

Få noget erfaring og start op om nogle år. Så kan du også bruge de projekter du har arbejdet på som en slags referencer.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu skal man ikke tro alt nævnes i medierne, prøv næste gang nogle piver over ingeniør mangel at bemærke hvem de er, ingeniørskole (mangler studerende) IDA (medlemmer) eller recruitere (mangler kandidater) yderst sjældent er det virksomheder og oftest efterfulgt af "jamen ikke lige nu men om nogle år frygter vi at mangle.."

Jeg vil gerne medgive at det for tiden er den bedste periode for ingeniører de seneste 20 år, men virksomheder der behandler deres folk ordentligt kan altid finde egnede kandidater også ingeniører.

Jeg er selv selvstændig civil ingeniør af kemi retningen med 20 år på CV`et

Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke 

Mange tak for dit svar. Det der gør mig mest nervøs, er som sagt kravet om erfaring. Det er svært at skrive en jobansøgning hvor man ikke kan sige "jeg er god til det her". Jeg har jo aldrig arbejdet som ingeniør. Jeg har til gengæld arbejdet meget med undervisning, jeg er både ansat på et gymnasium og jeg arbejder som hjælpelærer på mit universitet. jeg ved bare ikke hvor meget jeg skal lade det fylde i mine ansøgninger, og jeg ved ikke om det vil blive set som " relevant" af arbejdsgivere? 

Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg bliver færdig her til sommer. Jeg mangler kun at skrive speciale- det er derfor jeg går og stresser lidt her for tiden. 

Det letter lidt at læse jeres kommentar herinde, jeg skal nok bare tro på det, og begynde at søge jobs, og så må jeg se hvad det ender med :) 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)