Martin - Piraterne findes endnu, nu arbejder de bare på land. |
jamen som ikke uenig. Jeg tror da det var på top var det ca 10 MIA dkk per år - og det var jo ikke fiskerorganiseret. Overfiskeri af internationale trawlere, forurening osv -. jeg det øger vrede men det er grumme bagmændMartin Thorborg:Jeg taler på ingen måde for at pirateri er ok, men vi bliver nødt til at forstå konsekvensen af de handlinger vi laver.
Så jeg syntes sådan set den måde vi håndterer det på er fin og mig bekendt er der ikke meget pirateri tilbage i forhold til før.
Nå men - ja - det er gået ned, og mon ikke årsagen er, at man idag har lært, at sejle i konvoj og med en vis beskyttelse, med våben, som gør, at man ikke behøver bruge disse våben, da skibene bliver for svære at true. Den omkostning må vi så leve med (det er jo til dels os alle der må betale via varer) og det kan jo så føre til bedre forståelse for, at JA store forskelle i levestandard - vil nu og endnu mere i fremtiden, føre til alt fra flere flygtnings/migrationsstrømme, og sikkert også mere vold
Ikke letløst - men der er nu nok en vis forståelse rundt i verden for årsagssammenhæng, problemet er bare, om vi har "råd" til at løse noget, og om - aldrig så mange penge fra rig til fattig - ville række rigtigt. Jeg tør ikke gætte om det. Jeg tror vi er mange, som hader vold og undertrykkelse, og er mod racisme og alt den slags, men som alligevel jo er en del af problemet - som borgere i Danmark, med villa vov og volvo, og ikke voldsom lyst til mere skat, og heller ikke lyst til dårligere skoler og hospitaler - og så er det jo svært, at skabe udligning globalt mildest talt.
Det kan nok kun ske ved ophævelse af alle de handelsbarrierer vi kan - over en tid der tillader os alle omstilling.
vh John Hannover