Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejer af IVS med en god sjat penge. Kan jeg ansætte mig selv og overføre til min pension?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et IVS hvori jeg har investeret i en del aktier som jeg har fået et fremragende afkast af.

Hvorfor jeg spørger, om jeg i teorien kan overføre denne gevinst til min private pension?

Vha. løn som jeg så kan overføre til min pension ved at få forhøjet fradrag?

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:45

kasperand88:
Jeg har et IVS hvori jeg har investeret i en del aktier som jeg har fået et fremragende afkast af.

Husk at det er meningen med et IVS at man oparbejder 50.000kr i kapital så man kan lave det om til et APS. Så jeg tvivler på at det er lovligt det du ønsker at foretage dig.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 24. Aug 15
Skrevet kl. 14:50

Mit spørgsmål kommer netop pga. tvivlen ;)

Tilmeldt 30. Jul 12
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:55

kasperand88:
Mit spørgsmål kommer netop pga. tvivlen ;)

Ja, men jeg håber da ikke du er i tvivl om hvad reglerne er for et IVS ?.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57

Der er absolut intet til hindrer for at udbetale løn til digselv i et IVS.

Tilmeldt 24. Aug 15
Skrevet kl. 15:00

Jo selvfølgelig er jeg i tvivl, synes altid der popper nye regler om jeg ikke vidste noget om. Hvis du har nogle råd vil jeg hellere end gerne lytte til dem :)

Her er min situation:

Jeg studerer musik og vil gerne arbejde som freelancer/pladeselskab/producer i fremtiden.

Jeg får stadigt SU og hørte derfor at jeg kunne oprette et holdingselskab og investere igennem dette, da det så ikke vil gå udover min SU og på samme tid kan være en god måde at få kapital i fremtiden. 

Jeg lånte mit IVS 178.000 kr. og investerede disse igennem selskabet og har nu 550.000 kr.

Hvorfor jeg spørger er fordi at når jeg bliver 70 år gammel og jeg sælger firmaet/eller hvad der nu måtte ske, hvordan overfører jeg så pengene på bedst mulig måde?

Tilmeldt 24. Aug 15
Skrevet kl. 15:03

Nej, og kan jeg deraf ikke også udbetale lønnen til min pension ved f.eks. indbetaling til en ratepension:

• Hvis du får din arbejdsgiver til at stå for indbetalingen, kan der indbetales op til 56.195 kr. inkl. AM-bidrag.
Tilmeldt 30. Jul 12
Fra  MN Service Skrevet kl. 15:12

kasperand88:

Jo selvfølgelig er jeg i tvivl, synes altid der popper nye regler om jeg ikke vidste noget om. Hvis du har nogle råd vil jeg hellere end gerne lytte til dem :)

Her er min situation:

Jeg studerer musik og vil gerne arbejde som freelancer/pladeselskab/producer i fremtiden.

Jeg får stadigt SU og hørte derfor at jeg kunne oprette et holdingselskab og investere igennem dette, da det så ikke vil gå udover min SU og på samme tid kan være en god måde at få kapital i fremtiden. 

Jeg lånte mit IVS 178.000 kr. og investerede disse igennem selskabet og har nu 550.000 kr.

Hvorfor jeg spørger er fordi at når jeg bliver 70 år gammel og jeg sælger firmaet/eller hvad der nu måtte ske, hvordan overfører jeg så pengene på bedst mulig måde?

Det er alt for komplekst til at søge svar på her inde. Få straks fat i en Revisor der kan hjælpe dig med alle spørgsmålene. Og så vil jeg da sige " godt gået " Når du har klaret alt det her uden hjælp.

Tilmeldt 24. Aug 15
Skrevet kl. 15:17

Mange tak Michael!

Der har selvfølgeligt været en masse tvivlområder, men hvor der er vilje er der vej. Jeg kan også mærke at det regnskabsmæssige begynder at blive lidt af en udfordring hvor jeg gerne vil betale for den ekstra hjælp.

God Jul og Godt Nytår!

- Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46688
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:13

kasperand88:

ved salg eller lukning, så vil du jo dels først betale det lån tilbage. Det lån skal være etableret med en låneaftale der bestemmer en markedsrente (ofte 4-12%) eller en overkurs - og du skal så løbende beskattes af den rente og selskabet har fradrag for den. Ellers kan det give skattevrøvl - der er krav om aftale med markedsrente

Du betaler så lånet tilbage uden skatte konsekvens, og når du sælger eller lukker, så vil de penge du får ud af det, minus det du stiftede for, udløse skat af aktiegevinst med 27% af den første mindre del og så 42% af resten - Lukke kan du gøre ved skatte erklæring og du får så provenuet - eller ved at sælge. Det er svaret på det konkrete - hvordan får jeg pengene ud?

Det skal med, at det er en tvivlsom ide at investere igennem et selskab. Dels vil du ha skat af det du har i gevinst HVERT år (lagerbeskatning) her af de 550.000 kr og det er selskabskat 23,5% og for siden at få dem ud selv, kan du bruge udbytte (27% af de første ca 50 t og 42% af alt over - eller løn (ca 43% skat). Sammen med selskabsskatten, er det jo langt mere end du ville ha i skat hvis du havde aktierne/papirene og kun skulle betale aktieskat hvor du som evt gift kunne tage ca 100.000 kr til 27% mod nu over 43% 

Derudover har du i selskabet udgifter til lovpligtig arbejdsskade (uanset løn eller andet) + formentlig til regnskab og måske til erhvervskonto.

Ja du må godt ansætte dig i selskabet og tage løn og pension med skatteindberetning - men så har du jo stadigt enten haft den løbende beskatning (23,5%) af alle værdistigninger hvert år - i flere SU år - inden du så kan tage noget med med yderligere 43% skat - og udskyde til pension udskyder pinen - men den samlede skat bliver stadigt på topskatteniveau

Jeg kan misse hvad det er du investerede i, men tror du skal ha fat i en rigtig revisor der kan rådgive dig, inden du kommer galt af sted. Flot værdistigning i øvrigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)