Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyoprettelse af ApS - holdingselskab samtidigt eller senere?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal oprette ApS og skal i den forbindelse vide, om det er bedst at oprette holding samtidigt eller vente (eksempelvis 3 år).

Der er i så fald tale om to holdingselskaber, da der er to ejere. Den regnskabsårlige udgift til revision vil formentlig ligge på 2-3000 kr. pr. holdingselskab. Vi forventer ikke at skulle hive overskud ud privat, men i stedet udbetale løn via driftselskabet. Overskud skal derimod geninvesteres.

FYI så drejer det sig om en produktionsvirksomhed, som skal producere og markedsføre fødevarer.

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43

Venter i 3 år og har sparret feks 15.000 som kan det nok fint udligne ekstra omk senere. Jeg synes det afgørende er, om I ser andre fordele ved holding. Som sådan kan I jo sagtens spare jeres overskud op i drift uden andet end selskabsskat og alt andet lig, med 50/50 vil det jo øge som ved lukning deles lige. 

Holding vil gi jer mulighed for at overføre skattefrit = efter stadigt betalt selskabsskat i drift, så penge står i hver jeres holding i stedet, men f.eks. i forhold til hvis de skal bruges til yderligere investering i drift, er det jo ikke en fordel. Det er det hvis de skal bruger af jer hver især til andre investeringer

Omkostningen på 2.500 til 3.000 for revision/regnskabshjælp til hver jeres holding per år lyder rimelig og realistisk. Husk at den lovpligtige arbejdsskadeforsikring i hver især skal have i drift, lige skal laves, så jeres holding også er omfattet med begge CVR i aftalen, da forsikringen skal dække begge steder for aktive ejere.

Læs evt her om holding fordele og bagdele, man kommer jo ikke uden om, at det giver administration og regnskab http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html og lidt andet her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/aps-og-aps-med-holding-grundlag-og.html og endeligt bogen "selvstændig i link" som har ganske meget om ApS, holding, stiftelse, drift, ejeraftale (supervigtig for jer) og skat / moms m.m.

God vind med det vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19

Cookie - John Hannover:
Venter i 3 år og har sparret feks 15.000 som kan det nok fint udligne ekstra omk senere.

Hvordan vil du så etablere holdingstruktur om 3 år?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40

Whiskey:
Hvordan vil du så etablere holdingstruktur om 3 år?
går det ikke enkelt ved at oprette to selskaber der køber ½ af aktierne i det nuværende af ejerne - godt eller dårligt vel afhængig af værdien om tre år - som man være alt fra mindre til samme eller højere (skattemæssigt kan det jo udløse noget plus eller minus tidligere end ellers) og som kunne være om 1, 3, eller 10 år. Afgørende er vel mest om de er sikre eller usikre på de vil ha holding synes jeg - er de sikre, skal de bestemt ikke vente - det skal kun være for at vinde tid

vh john h

Tilmeldt 18. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:37

Tak for svaret! Jeg tager det med i mine overvejelser :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:48

Cookie - John Hannover:
går det ikke enkelt ved at oprette to selskaber der køber ½ af aktierne i det nuværende af ejerne - godt eller dårligt vel afhængig af værdien om tre år

Jeps John, Problemet er netop værdien om 3 år, hvis der laves en model, hvor man skal købe selskabskapitalen. Så kan en goodwill-beregning hurtigt medfører en højere pris, som ikke ville være kommet frem ved at lave holdingselskaber fra start.

Regnstykket er omkostningerne ved at lave holdingselskaber nu  versus at vente og dermed risikere at goodwill vil være højere og dermed kræve større likviditet (og skattebetaling).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
går det ikke enkelt ved at oprette to selskaber der køber ½ af aktierne i det nuværende af ejerne - godt eller dårligt vel afhængig af værdien om tre år

Jeps John, Problemet er netop værdien om 3 år, hvis der laves en model, hvor man skal købe selskabskapitalen. Så kan en goodwill-beregning hurtigt medfører en højere pris, som ikke ville være kommet frem ved at lave holdingselskaber fra start.

Regnstykket er omkostningerne ved at lave holdingselskaber nu  versus at vente og dermed risikere at goodwill vil være højere og dermed kræve større likviditet (og skattebetaling).

jamen vi er helt enige - her var der vel regnet med ekstra omk på ca 3000 per år per holding i 3 år og dermed 18.000 kr i omk i regnestykket, og det er det som skal holdes op mod risiko for goodwill (eller at man måske om 3 år alligevel slet ikke vil ha holding) - men det var de trods alt ikke helt uvæsentlige 18.000 og lidt usikkerhed om man ville ha holding som jeg tænkte i,

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)