Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsregnskab trækker ned i "hævet til privat" - Dinero

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg bruger Dinero, og har opgjort min firmakørsel i privatbil. Jeg har lavet en postering på konto 3160 - kørsel i privat bil, og sat konto 60140 - hævet kontant i virksomheden som modkonto. Jeg har samtidig overført pengene fra min firmakonto til min private bankkonto.

I balancen i Dinero kan jeg se, at beløbet er trukket fra det samlede beløb under"Hævet kontant i virksomheden". 

Er det korrekt? Det betyder, at saldo på bankkontoen ikke stemmer overens med saldoen i Dinero.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har igen hørt skat - og fået to skriftlige svar om, at man i enkeltmands ikke må udbetale til sig selv - andet end via hævet kontant = mellemregning

Selve bogføringen kan ske på to måder

Den helt korrekte: Man bogfører det slet ikke - men tager kørepengene og trækker beløbet fra virksomhedens resultat når man skriver det ind i selvangivelsen = skatteregulering og man får fradrag for beløbet i personlig indkomst

Den også OK: Man bogfører det som udgift i regnskabet - kørsel men modposterer ikke mod privat hævet men mod en ny konto i status - Kørepenge statens takst. Derved nedsættes resultatet automatisk

Jeg kan godt se det lyder tosset, for så kan man jo bare dernæst lave en post - mellemregning privat hævet mod bank - men det skal den vej rundt iflg. skat da kørepenge ikke må udbetales i personlig virksomhed uden for VSO og alle private hævninger derfor skal fremgå via mellemregning

Jeg har indsat skats to svar til mig, nederst i mit indlæg om kørepenge http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Hvordan Dinero rent praktisk har søgt at løse dette på en eller anden måde ved jeg ikke, men jeg kan godt frygte at programmet ikke overholder loven, hvis det løser det ved, at kørepenge udgiftsføres og direkte udbetales. Det må I høre Dinero om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg har igen hørt skat - og fået to skriftlige svar om, at man i enkeltmands ikke må udbetale til sig selv - andet end via hævet kontant = mellemregning

Selve bogføringen kan ske på to måder

Den helt korrekte: Man bogfører det slet ikke - men tager kørepengene og trækker beløbet fra virksomhedens resultat når man skriver det ind i selvangivelsen = skatteregulering og man får fradrag for beløbet i personlig indkomst

Den også OK: Man bogfører det som udgift i regnskabet - kørsel men modposterer ikke mod privat hævet men mod en ny konto i status - Kørepenge statens takst. Derved nedsættes resultatet automatisk

Jeg kan godt se det lyder tosset, for så kan man jo bare dernæst lave en post - mellemregning privat hævet mod bank - men det skal den vej rundt iflg. skat da kørepenge ikke må udbetales i personlig virksomhed uden for VSO og alle private hævninger derfor skal fremgå via mellemregning

Jeg har indsat skats to svar til mig, nederst i mit indlæg om kørepenge http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Hvordan Dinero rent praktisk har søgt at løse dette på en eller anden måde ved jeg ikke, men jeg kan godt frygte at programmet ikke overholder loven, hvis det løser det ved, at kørepenge udgiftsføres og direkte udbetales. Det må I høre Dinero om

vh John Hannover

Hej Alle.

Jeg og dermed i Dinero har været i tæt dialog med SKAT på området. Senest i dag.

Vi har forelagt nedenstående case (se nederst i indlægget). 

Min vurdering er, at det hele er ord kløveri i loven, da SKAT får de samme tal på selvangivelsen og dermed de samme penge i statskassen. Den model lovgivningen beskriver er bare tung og besværlig, hvilket giver vores brugere udfordringer. Derfor foreslog vi en lettere løsning.

Efter John fik et andet svar ved SKAT har jeg endnu engang været i kontakt med SKAT. John har ret i, at loven beskriver den tunge model. De er simpelt nød til at give den slags svar for at dække alle sitatutioner. Til gengæld acceptere SKAT den mere praktiske model, i rigtig mange tilfælde. 

Uanset hvilken model der anvendes er der de samme krav til at dokumentere sin kørsel mv., og ændre ikke på pengene som betales til SKAT.

Så vil du følge loven 100%(og den teoritiske verden) skal du gøre som hidtil. Vil du lette din administrativ kan du sagtens bruge vores foreslået model (den praktiske verden).

Håber det giver et lidt bedre svar :)

De bedste hilsner

Rasmus

------

Så har Dinero-teamet endnu et spændende spørgsmål.

 

Vi har lige integreret med en kørebog, så vores brugere kan holde styr på deres kørsel.

Dette har givet anledning til nogle spørgsmål fra vores brugere.

 

Men jeg synes ikke at skattelovgivningen egentlig giver mening med nedenstående case. SKAT får samme penge, og samme indberetning på min løsning, men egentlig overholder den ikke loven.

Kan du ikke hjælpe mig med, om jeg enten tolker det forkert eller om vi kan betragte det således.

 

Reglerne i dag kender du, men det er for lige at kridte banen op:

 

Vi har en selvstændig erhvervsdrivende som har en privat bil, som får dækket omkostningerne til den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster (dvs. Heller ikke en bil i VSO).

 

Lad os tage et eksempel hvor der er omkostninger for 4.000 kr. og et driftresultat før bogføringen af kørslen på 100.000 kr.

 

Nu:

Loven beskriver at omkostningen ikke må bogføres som en driftomkostning. Derfor skal omkostning bogføres således her:

Mellemregning: Debet 4.000

Bank: Kredit 4.000

Driftsresultat: 100.000

 

Det skattemæssige resultat, som der betales skat af: 96.000

 

Problem: Brugerne forstår det ikke rigtigt. De ser stadig de 4.000 kr. som en udgift.

 

Hvordan vi vil håndtere det:

Bogføring:

Driften (kørsel): Debet 4.000 kr.

Bank: Kredit 4.000

Driftsresultat: 96.000 kr.

 

Det skattemæssige resultat, som der betales skat af: 96.000

 

= nøjagtigt samme resultat for jer + brugerne forstår det.

 

 

Kan du følge min hovedpine?

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en enkeltmandsvirksomhed, der kører ved siden af min ansættelse andetsteds. Befordringsfradraget bruger jeg det andet sted. 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så det vil sige at jeg blot kan lave et bilag der opvejer det jeg allerede har lavet, og så blot trække pengene ud som "Privat hævet" i stedet, og nedskrive resultatet i selvangivelsen? Jeg synes jo SKAT får lidt svært ved at kontrollere noget ud fra regnskabet på den måde, men så har de jo kørebogen hvis det bliver nødvendigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår sagtens Dineros praktiske model - og går ud fra, at de så som regnskabsprogram også vil holde brugere skadesløse, hvis skat skulle mene det er forkert og give brugerne problemer.

Min spørgsmål og skriftlige svar fra skat fra denne måned - to forskellige kan lige citeres - men jeg er enig med Rasmus i, at det ikke som sådan ændrer betalt skat - blot sker der altså det, at der foretages private hævninger via udgifter uden om mellemregning - som dybest set i mine øje er klart galt (bla.a. derfor man i VSO har hæverækkefølge og i selskaber SKAL indberette når ejer og ansatte før skattefri kørepenge. Netop i personlig virksomhed kan man få fradraget uanset løn - da det er fradrag - i selskaber er det forbudt at få kørepenge uden indberetning og uden løn. Der er store forskelle, som her ikke respekteres.
Personlige hævninger i personlig virksomhed må KUN ske via status, og aldrig via udgiftskonto direkte.

Nu har Dinero indført, at man kan hæve penge privat privat uden om status, ved at bruge en udgiftskonto - uden skatteindberetning og uden om mellemregning. Tidl ville en skattekontrol let vise, at der var forskel i drift og skatteregnskab - nu ligger der private hævninger "skjult" på en konto skat ikke kan forventes at se.  

Jeg har nok ved at forstå man ikke kører via status men udgår fra, at Dinero holder brugere økonomisk fri for evt ansvar - alt andet ville være helt uansvarligt.

Jeg spurgte Skat igen 15/12:


Spørgsmål:

Skats juridiske vejledning http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061753&chk=211047s og jeres angivelse under pt A i http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm siger klart, at selvstændige IKKE må udbetale kørepenge som udgift men skal tage disse som FRADRAG i personlig indkomst (skatteregulering) 

Er der nye tider, hvor skat accepterer, at også f.eks. enkeltmandsvirksomheder må tage beløbet som udgift direkte i regnskabet og udbetale det - modsat at tage det som fradrag?

Kan det mon besvares skriftligt her?

Og fik følgende klare svar:

Hej John

Nej det kan ikke bekræftes her. Man skal tage det som et fradrag.

Med venlig hilsen
Rune Hedegaard
SKAT

JEG HØRTE DEM SÅ OGSÅ VIA DERES FACEBOOK MED SAMME SPØRGSMÅL OG FIK SVARET:

Såfremt du anvender virksomhedsskatteordningen, og den bil der anvendes til erhvervsmæssig kørsel, ikke er med i virksomheden, kan der udbetales kørselsgodtgørelse efter km.regnskab. - Såfremt virksomhedsskatteordningen ikke anvendes kan der ikke ske en udbetaling, men beløbet kan fratrækkes som en driftsudgift.

JEG SPURGTE SÅ IGEN:

Skal der så modposteres på en konto for kørepenge i status, når det udgiftsføres men ikke udbetales, således at det jo derved fremkommer som fradrag?

 Svar - Ja det lyder som mulig god løsning   Der er tale om en skattemæssig postering, som er med til at reducere det skattepligtige overskud.

Personligt anser jeg det for problematisk at tillade hævninger til ejer uden om skat og uden om mellemregning og tør ikke anbefale programmet i den retning. Regnskabsprogrammer skal i mine øjne stramt følge lovens krav - og overlade evt "smart brug" til brugerens fantasi.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

palle22:

Ok, så det vil sige at jeg blot kan lave et bilag der opvejer det jeg allerede har lavet, og så blot trække pengene ud som "Privat hævet" i stedet, og nedskrive resultatet i selvangivelsen? Jeg synes jo SKAT får lidt svært ved at kontrollere noget ud fra regnskabet på den måde, men så har de jo kørebogen hvis det bliver nødvendigt.

Hej Palle.

Vi har beskrevet vores praktiske måde her:

https://dinero.dk/support/kilometergodtgorelse/

Husk at gemme kørebog som dokumentation.

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller, Cookie, rent faktisk kan jeg vist blot slette bilaget, og i stedet lave et bilag på beløbet på "Hævet privat" kontoen?

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Theilsø Madsen:

Hej Palle.

Vi har beskrevet vores praktiske måde her:

https://dinero.dk/support/kilometergodtgorelse/

Husk at gemme kørebog som dokumentation.

De bedste hilsner

Rasmus

Perfekt, jeg følger den vejledning, og så stemmer regnskabet. Så håber jeg det er OK med SKAT :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)