Jeg har igen hørt skat - og fået to skriftlige svar om, at man i enkeltmands ikke må udbetale til sig selv - andet end via hævet kontant = mellemregning
Selve bogføringen kan ske på to måder
Den helt korrekte: Man bogfører det slet ikke - men tager kørepengene og trækker beløbet fra virksomhedens resultat når man skriver det ind i selvangivelsen = skatteregulering og man får fradrag for beløbet i personlig indkomst
Den også OK: Man bogfører det som udgift i regnskabet - kørsel men modposterer ikke mod privat hævet men mod en ny konto i status - Kørepenge statens takst. Derved nedsættes resultatet automatisk
Jeg kan godt se det lyder tosset, for så kan man jo bare dernæst lave en post - mellemregning privat hævet mod bank - men det skal den vej rundt iflg. skat da kørepenge ikke må udbetales i personlig virksomhed uden for VSO og alle private hævninger derfor skal fremgå via mellemregning
Jeg har indsat skats to svar til mig, nederst i mit indlæg om kørepenge http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html
Hvordan Dinero rent praktisk har søgt at løse dette på en eller anden måde ved jeg ikke, men jeg kan godt frygte at programmet ikke overholder loven, hvis det løser det ved, at kørepenge udgiftsføres og direkte udbetales. Det må I høre Dinero om
vh John Hannover
Hej Alle.
Jeg og dermed i Dinero har været i tæt dialog med SKAT på området. Senest i dag.
Vi har forelagt nedenstående case (se nederst i indlægget).
Min vurdering er, at det hele er ord kløveri i loven, da SKAT får de samme tal på selvangivelsen og dermed de samme penge i statskassen. Den model lovgivningen beskriver er bare tung og besværlig, hvilket giver vores brugere udfordringer. Derfor foreslog vi en lettere løsning.
Efter John fik et andet svar ved SKAT har jeg endnu engang været i kontakt med SKAT. John har ret i, at loven beskriver den tunge model. De er simpelt nød til at give den slags svar for at dække alle sitatutioner. Til gengæld acceptere SKAT den mere praktiske model, i rigtig mange tilfælde.
Uanset hvilken model der anvendes er der de samme krav til at dokumentere sin kørsel mv., og ændre ikke på pengene som betales til SKAT.
Så vil du følge loven 100%(og den teoritiske verden) skal du gøre som hidtil. Vil du lette din administrativ kan du sagtens bruge vores foreslået model (den praktiske verden).
Håber det giver et lidt bedre svar :)
De bedste hilsner
Rasmus
------
Så har Dinero-teamet endnu et spændende spørgsmål.
Vi har lige integreret med en kørebog, så vores brugere kan holde styr på deres kørsel.
Dette har givet anledning til nogle spørgsmål fra vores brugere.
Men jeg synes ikke at skattelovgivningen egentlig giver mening med nedenstående case. SKAT får samme penge, og samme indberetning på min løsning, men egentlig overholder den ikke loven.
Kan du ikke hjælpe mig med, om jeg enten tolker det forkert eller om vi kan betragte det således.
Reglerne i dag kender du, men det er for lige at kridte banen op:
Vi har en selvstændig erhvervsdrivende som har en privat bil, som får dækket omkostningerne til den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster (dvs. Heller ikke en bil i VSO).
Lad os tage et eksempel hvor der er omkostninger for 4.000 kr. og et driftresultat før bogføringen af kørslen på 100.000 kr.
Nu:
Loven beskriver at omkostningen ikke må bogføres som en driftomkostning. Derfor skal omkostning bogføres således her:
Mellemregning: Debet 4.000
Bank: Kredit 4.000
Driftsresultat: 100.000
Det skattemæssige resultat, som der betales skat af: 96.000
Problem: Brugerne forstår det ikke rigtigt. De ser stadig de 4.000 kr. som en udgift.
Hvordan vi vil håndtere det:
Bogføring:
Driften (kørsel): Debet 4.000 kr.
Bank: Kredit 4.000
Driftsresultat: 96.000 kr.
Det skattemæssige resultat, som der betales skat af: 96.000
= nøjagtigt samme resultat for jer + brugerne forstår det.
Kan du følge min hovedpine?