Jeg er sammen med min hustrupå vej til at starte en virksomhed, og som forberedelse til opstarten deltager vi i en række kurser i udlandet. Virksomheden er et ApS, som jeg ejer gennem et holdingselskab. Vi forventer at finde lokaler og åbne for kunder om ca. fire mdr. Virksomheden blev registreret for fire mdr. siden, og vores første kursus var i november. Her er min tvivl: Min hustru er ikke ansat i virksomheden, men vi har begge brug for kurserne for at åbne og drive virksomheden. Jeg vil gerne betale hendes udgifter til kurserne gennem virksomheden. Hvordan kan jeg lovligt lade virksomheden betale hendes del af kurserne? Skal jeg ansætte hende allerede nu eller findes der andre muligheder? På forhånd tak. Jeg vil sætte pris på jeres svar. |
Hej Magnus
Som udgangspunkt vil jeg mene, at denne form for kursusudgift slet ikke er fradragsberettiget - hverken for din kone eller dig selv. Det er en betingelse for skattefradrag, at deltagelsen indebærer, at man "vedligeholder eller ajourfører" en viden, som man gør brug af i sit nuværende arbejde. Uden at vide hvilket type kursus der er tale om, lyder det mere som "videreuddannelse" hvilket ikke kan fradrages efter SL § 6 som normalt. Er du i tvivl, kan du evt kontakte SKAT for et bindende svar.