Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kursusudgifter for endnu ikke ansat personale

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sammen med min hustrupå vej til at starte en virksomhed, og som forberedelse til opstarten deltager vi i en række kurser i udlandet. Virksomheden er et ApS, som jeg ejer gennem et holdingselskab. Vi forventer at finde lokaler og åbne for kunder om ca. fire mdr. Virksomheden blev registreret for fire mdr. siden, og vores første kursus var i november.

Her er min tvivl: Min hustru er ikke ansat i virksomheden, men vi har begge brug for kurserne for at åbne og drive virksomheden. Jeg vil gerne betale hendes udgifter til kurserne gennem virksomheden.  Hvordan kan jeg lovligt lade virksomheden betale hendes del af kurserne? Skal jeg ansætte hende allerede nu eller findes der andre muligheder? På forhånd tak.

Jeg vil sætte pris på jeres svar.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Magnus

Som udgangspunkt vil jeg mene, at denne form for kursusudgift slet ikke er fradragsberettiget - hverken for din kone eller dig selv. Det er en betingelse for skattefradrag, at deltagelsen indebærer, at man "vedligeholder eller ajourfører" en viden, som man gør brug af i sit nuværende arbejde. Uden at vide hvilket type kursus der er tale om, lyder det mere som "videreuddannelse" hvilket ikke kan fradrages efter SL § 6 som normalt. Er du i tvivl, kan du evt kontakte SKAT for et bindende svar. 

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 29. Nov 15
Skrevet kl. 20:46

Hej Daniel.

Tak for dit svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03

Om kurserne i sigselv er fradragsberettiget eller ej kan kun være rent gætværk. Men der vil ikke være fradrag for hustruens deltagelse, hvis hun ikke har en direkte tilknytning til aps. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03

Hvis forventningen er, at din kone skal ansættes i firmaet ville jeg trække udgiften fra.

Skulle dette, mod forventning, ikke ske, kan du jo altid regulere beløbet inden dit regnskabsår er ovre.

Men én ting er hvad vi mener - noget andet er, hvad der kan gøres...

Så håb på en "amino-revisor" kan gør os alle "klogere"...

dbh.

Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04

For at kurserne overhovedet skal være fradragsberettigede, så skal de kunne påvises at være til for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten - og det er jo et elastik begreb - men hvis det ex er ny uddannelse, så er der ikke fradrag. Jeg ville ikke turde svare uden at vide meget mere, og evt ville jeg helt konkret skrive til skat i kommunikation og beskrive det konkrete kursus - herunder rejsens formål, omfang, udgifter, intensivitet for kurset, andre aktiviteter osv

Der er klar risiko for, at der slet ikke er fradrag i det ApS, når vi taler kurser der kunne være for at erhverve netop ny viden (afholdes måneder inden opstart) men det afhænger af det konkrete. 

For hustru er der med sikkerhed ikke fradrag for noget som helst som ikke sker medens hustru er ansat helt normalt - og igen - kan det at der er "ægtefælle" deltagelse, være noget der trækker ned i forhold til skats bedømmelse af, at kurset er til alene for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten

0 fradrag hustru før ansættelse og spørg skat konkret skriftligt i kommunikation (eller bindende svar) omkring fradrag for ejer.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 15
Skrevet kl. 11:19

Hej Whiskey, Brian Schou Larsen og John Hannover.

Mange tak for jeres svar. Jeg kontakter Skat for information om fradragsret i det konkrete tilfælde.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)