Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan man trække fra sin bruttoløn? (undgå loftet for hvad man må tjene på SU)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 05:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Jeg er på SU, men har et studierelevant job.(ansat på timeløn) Desværre ryger jeg meget hurtigt op og tjener over hvad man må på en SU.

Derfor har jeg gået og tænkt over om jeg kunne blive aflønnet anderledes. Tænker mest på ting man kan trække fra i lønnen inden skatten bliver beregnet. Er dog også lidt uklar på hvordan det påvirker min SU.

Mener SU-beregningsgrundlaget er efter arbejdsmarkedsbidrag?

Men alle mine spørgsmål er baseret på at jeg har forstået følgende rigtigt; at min bruttoløn bliver mindre når nogle af nedenstående punkter bliver trukket fra og dermed formindsker min SU-beregningsgrundlag. (dog ikke de punkter der vedrører totalt arbejdsgiverbetalt - der tænker jeg bare personalegode)

Håber I forstår hvad jeg mener, ved godt det er skrevet lidt knudret. Confused 

Kan følgende lade sig gøre?

1. Bredbånd 

1.1 Bredbånd, udlæg: kan arbejdsgiveren lægge ud for udgiften og trække det fra i bruttolønnen?

1.2 Bredbånd, arbejdsgiverbetalt: Skal man være fastansat for dette? Bliver jeg beskattet? Kan virksomheden trække det fra?

2. Bøger til studie

2.1 Bøger til studie, udlæg: kan arbejdsgiveren lægge ud for udgiften og trække det fra i bruttolønnen?

2.2 Bøger til studie, arbejdsgiverbetalt: Skal man være fastansat for dette? Bliver jeg beskattet? Kan virksomheden trække det fra?

3. Buskort

3.1 Buskort, udlæg: kan arbejdsgiveren lægge ud for udgiften og trække det fra i bruttolønnen?

3.2 Buskort, arbejdsgiverbetalt: Skal man være fastansat for dette? Bliver jeg beskattet? Kan virksomheden trække det fra?

4. Telefoni

4.1 Telefoni, udlæg: kan arbejdsgiveren lægge ud for udgiften og trække det fra i bruttolønnen?

4.2 Telefoni, arbejdsgiverbetalt: kan jeg få arbejdsgiveren til at lægge ud for dem og trække det fra i bruttolønnen?

5. Eventuelt

5.1 Eventuelt, udlæg: Har I nogle forslag?

5.2 Eventuelt, arbejdsgiverbetalt: Har I nogle forslag?

Håber virkelig I vil hjælpe mig med ovenstående - på forhånd, tak!

// heavendk

Tilmeldt 19. Dec 07
Skrevet kl. 05:20

Sådan opgøres egenindkomsten for 2008, men indgår mine forslag ovenfor?

Håber beløbet i personlig indkomst skal være f. eks. kr. brutto indkomst - bredbånd, udlæg (kr. 100.000 -  kr. 2.400) osv.

Personlig indkomst (eksklusiv SU-stipendium)

Lønindkomst mv., hvoraf der beregnes arbejdsmarkedsbidrag

A-indkomst hvoraf der ikke beregnes arbejdsmarkedsbidrag

B-indkomst

Øvrig personlig indkomst

I alt personlig indkomst (eksklusiv SU-stipendium)

Positiv kapitalindkomst

Renteindkomst

Øvrig kapitalindkomst

I alt positiv kapitalindkomst

Aktieindkomst

Minus beregnet arbejdsmarkedsbidrag (8 pct.)

Forventet egenindkomst 2008

// heavendk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:27

Det er ikke noget problem med loftet, hvis du er villigt til at indbetale penge på en pension. Du skal bare oprette en pensionsopsparing hos en bank eller et pensionsselskab og bede din arbejdsgiver om at indbetale det overskydende beløb på din pension istedet for at få det udbetalt. Så figurerer det beløb ikke på oversigten over hvad du har tjent i det år, mht SU beregningsgrundlaget. Husk dog, at det SKAL VÆRE din arbejdsgiver der indbetaler pengene. Hvis du selv indsætter pengene på en pensionskonto, vil de stadig være fradragsberettigede, men beløbet vil stadig være en del af SU beregningsgrundlaget, og så har det ingen effekt!

Mvh. Torben

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:45

Du har ramt nogle af de ting hvor det kan svare sig at lave det som en bruttolønsordning og din tanke i forhold til SUen er rigtig, Fordi beskatningsgrundlaget er lavere end de faktiske udgifter/trækgrundlaget. Særligt bøgerne er interessante. Din arbejdsgiver må nemlig skattefrit betale en uddannelse og bøger for dig. Også selvom der er tale om en uddannelse som ikke har tilknytning til arbejdet hos ham.

Det er ligegyldigt om du er fastansat. Afgørende er at du er i et ansættelsesforhold. 

Vedr. buskortet er det et krav at du ikke ikke anvender det privat til andet end transport mellem hjem og arbejdet. Ellers bliver det beskattet.  

Men det springende spørgsmål er om din arbejdsgiver vil være med til det. Bruttolønsordninger koster administration og kan også medføre "inflationslignende forhold" på arbejdspladsen fordi andre også vil med på vognen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 3. Feb 16
Skrevet kl. 12:39
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

torbenfox:

Det er ikke noget problem med loftet, hvis du er villigt til at indbetale penge på en pension. Du skal bare oprette en pensionsopsparing hos en bank eller et pensionsselskab og bede din arbejdsgiver om at indbetale det overskydende beløb på din pension istedet for at få det udbetalt. Så figurerer det beløb ikke på oversigten over hvad du har tjent i det år, mht SU beregningsgrundlaget. Husk dog, at det SKAL VÆRE din arbejdsgiver der indbetaler pengene. Hvis du selv indsætter pengene på en pensionskonto, vil de stadig være fradragsberettigede, men beløbet vil stadig være en del af SU beregningsgrundlaget, og så har det ingen effekt!

Mvh. Torben

Hej. Jeg så at du havde skrevet dette indlæg i 2008. Ville spørge om det stadigvæk gælder at lønnen ikke har indflydelse på SU, hvis den sættes direkte ind på en pensionsopsparing.

Tilmeldt 3. Feb 16
Skrevet kl. 12:46
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne ApS:

Du har ramt nogle af de ting hvor det kan svare sig at lave det som en bruttolønsordning og din tanke i forhold til SUen er rigtig, Fordi beskatningsgrundlaget er lavere end de faktiske udgifter/trækgrundlaget. Særligt bøgerne er interessante. Din arbejdsgiver må nemlig skattefrit betale en uddannelse og bøger for dig. Også selvom der er tale om en uddannelse som ikke har tilknytning til arbejdet hos ham.

Det er ligegyldigt om du er fastansat. Afgørende er at du er i et ansættelsesforhold. 

Vedr. buskortet er det et krav at du ikke ikke anvender det privat til andet end transport mellem hjem og arbejdet. Ellers bliver det beskattet.  

Men det springende spørgsmål er om din arbejdsgiver vil være med til det. Bruttolønsordninger koster administration og kan også medføre "inflationslignende forhold" på arbejdspladsen fordi andre også vil med på vognen.

hej.
har goderne i en bruttolønsordning indflydelse på SU. F. Eks. Hvis lønnen er meget lav, ca. 2700 pr måned, men hvor firmaet betaler for huslejen, som trækkes fra lønnen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)