|
Hej, Jeg sidder med en lidt speciel forretning, og er derfor rendt i et mindre problem. Salget er primært online, men også face-to-face i lokalområdet. Jeg handler med byttekort (Magic the Gathering) og diverse produkter der måtte høre dertil. Jeg køber samlinger af kort hjem fra privatpersoner (under brugtmomsordningen), som jeg så videresælger. Det er i sig selv fint, og jeg har styr på reglerne omkring det. Når der udkommer et nyt sæt af disse kort, så åbner jeg x antal nye kasser for at sælge dem som enkeltkort. Her vil jeg så skulle opkræve normal salgsmoms, da der er tale om en ny vare. Problemet opstår når disse to typer varer (brugtmoms enkeltkort og nye enkeltkort) begynder at blive blandet - eksempelvis ved at jeg køber kort fra det nyeste sæt af privatpersoner. Er der nogen måde hvorpå jeg kan trække disse to varetyper sammen til én? Administrativt er det "slemt nok" at skulle holde styr på et varelager af 50.000+ kort, men ud over det også at skulle holde dem adskilt - og desuden have 2 af den samme vare i webshoppen. |
Lyder besværligt men du er nødt til at holde det hver for sig - både lagermæssigt og lagerstyringsmæssigt, da brugtmoms forudsætter adskillelse og faktura hvor der ikke er moms på den del
Du kan sikkert godt fakturere begge på samme faktura, bare det er klart hvad der er brugtmoms og hvad der ikke er. Du kan også i mange programmer lægge dem ind under varegruppe, så du vælger gruppe a eller b og dermed styrer moms
Jeg kan godt se det lidt besværligt men har ikke bedre løsning
vh John Hannover
Bliv gratis medlem