Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

juridisk rådgivning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej der ude.

Jeg søger lidt juridisk rådgivning nogle der kan hjælpe her ?

Mit problem er at en makker og jeg har et lille firma sammen under hans cvr.

Mit problem er at jeg har smidt en god slat penge i det og betalt næsten alle udgifter, han væger at trækkes sig for firmaet og har intet lavet i godt 4 måneder, det var planen at jeg skulle overtage er pr. 1/1 men, nu er han blevet noget sur og har tømt den konto hvor vores penge går ind, og jeg sidder tilbage og ikke kan betale de udgifter som virksomheden har.

Der er ikke lavet nogle form for papir på på virksomheden, jeg har dog dokumentation for alle mine udgifter, men man må vel ikke tømme en erhvervs konto ?

Håber nogle kan hjælpe her. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30

hvad har I sammen. Er det et I/S eller hvad. Du skriver I har det under HANS CVR men det kan man som udgangspunkt ikke - det skulle så være (og er de facto) I/S

Du kan måske dokumentere, at du har overført penge fra din konto til hans konto i så fald - og så kan du tage den derfra. Hvis det er HANS CVR må han tømme sin bankonto alt det han vil - men så er det svært at forstå, hvorfor du så nu ikke kan betale de udgifter virksomheden har.

Er det et I/S så ejer i det fælles - men hvem der må hæve fra konto vil afhænge af flere ting - men er det hans CVR som enkeltmands - så det lyder som om, I har valgt en helt forkert fremgangsmåde fra start, hvilket også klart besværliggør udredningen juridisk.

vh John Hannover

Tilmeldt 17. May 15
Skrevet kl. 19:39

jep det er et enkeltmandsvirksomhed, men man kan vil ikke bare tømme en konto det vil jeg jo i min terminologi beregnes som tyveri, når man hæver penge som man ikke har ret til. eller er det helt forkert ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:14

J-stoltenberg:
man kan vil ikke bare tømme en konto det vil jeg jo i min terminologi beregnes som tyveri, når man hæver penge som man ikke har ret til. eller er det helt forkert ?
ja det er helt forkert- Bankkonto kan enkeltmands tømme helt som man vil - det har ingen som helst betydning for resultat eller skat . Alle penge er ejers personlige  og man kan hæve alt det man vil. Det man hæver, påvirker ikke resultatet overhovedet. Alt der står på enkeltmandsselskabs bankkonto er ejerens penge. Hæver han får meget, så kan det være han ikke kan betale regninger og moms, men det er så hans eget problem, for det er ham selv som ejer, der personligt skylder alle pengene bort så

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:24

Ja, enkeltmandsfirma = 1 ejer som så kan råde som han vil.

Når det så er sagt så lyder det som i reelt har haft et I/S. Hvis I ikke kan nå til enighed er der kun at hive ham i retten.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 19:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Stoltenberg

Det er noget værre rod du er endt i - Men uden at pege fingre, så er du selv skyld i det.

Formelt - dvs. over for omverdenen såsom Skat og Jeres handelspartnere  (kunder, leverandører m.v.) - har virksomheden fremstået, som en virksomhed, som blev drevet alene i din makkers navn. Han stod altså som eneejer. Erhvervskontoen var således hans "private" konto knyttet til hans cvr. nr. Til gengæld er han jo også den eneste, der som udgangspunkt hæfter for virksomhedens udgifter. (Det bemærkes, at kreditorer måske kan rette krav mod dig, hvis du eksempelvis har købt varer i virksomhedens navn, uden at have haft fuldmagt fra din makker til at handle på hans vegne).

Hvis du ikke kan bevise, at I reelt havde et I/S, selv om virksomheden fremstod som en enkeltmandsvirksomhed alene ejet af din makker, så er spørgsmålet om de penge, som du har skudt ind, vil blive anset som gave fra dig til din makker eller som lån fra dig til din makker. Tilsvarende gælder din arbejdsindsats.

Spørgsmålet er faktisk om du økonomisk har en interesse i at påstå at du var medejer på trods af, at virksomheden formelt fremstod som en enkeltmandsvirksomhed. Ud over det økonomiske vurdering er dog også respekten over for din person på markedet.

Du kan også prøve at sandsynliggøre, at du var medejer. I så fald er din makker i det interne forhold mellem dig og om uberettiget til at tømme erhvervskontoen til formål, som er virksomheden uvedkommende. Men mit gæt er, at det er bedre for dig, at påstå, at du har lånt din makker pengene til virksomheden.

Tilmeldt 17. May 15
Skrevet kl. 20:57

Hej Rikke tak for dit fine indlæg i min tråd.

Det er ikke noget is det er et enkeltmandsvirksomhed men faktisk er det ikke min makker som står som ejer men hans kone, den erhvervs konto der er blevet lavet står dog med ham som ejer.

Jeg har ikke overført penge til den konto men betalt regninger og købt inventar m.m. til vores biks for 4-5 gange så meget som han har, men fra min egen konto med fak nr og teksten udlæg for virksomheden.

Da vi opkøbte virksomheden skulle det gå stærkt med cvr osv det havde han jeg har heletiden holdt på at vi skulle lave et aps men det var han ikke meget for, da vi jo skulle betale vores regninger og han kunne ikke se nogle fordele ved det.

Jeg står som ejer af den butik som vi købte sammen med hans kone, så det har jeg på skrift samt bankoverførsler andre kvitteringer som jeg har betalt.

Så jeg har da noget på skrift men er det nok ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

J-stoltenberg:

Det er ikke noget is det er et enkeltmandsvirksomhed men faktisk er det ikke min makker som står som ejer men hans kone, den erhvervs konto der er blevet lavet står dog med ham som ejer.

Jeg har ikke overført penge til den konto men betalt regninger og købt inventar m.m. til vores biks for 4-5 gange så meget som han har, men fra min egen konto med fak nr og teksten udlæg for virksomheden.

Da vi opkøbte virksomheden skulle det gå stærkt med cvr osv det havde han jeg har heletiden holdt på at vi skulle lave et aps men det var han ikke meget for, da vi jo skulle betale vores regninger og han kunne ikke se nogle fordele ved det.

Jeg står som ejer af den butik som vi købte sammen med hans kone, så det har jeg på skrift samt bankoverførsler andre kvitteringer som jeg har betalt.

Så jeg har da noget på skrift men er det nok ? 

nok til at det måske kan betale sig med en advokat, men for at være ærlig, vil det givet blive set som noget frygteligt rod - så beløbet eller poenialet skal være ret stort, før det på nogen som helst måde betaler sig at kaste gode penge efter det.

1 I har været defaco I/S rent faktisk og hæfter formentlig til stor del fælles MEN - det er din makkers kone der står som ejer af enkeltmandsvirksomheden som du og din makker har drevet - , og så er erhvervskontoen din makkers - og det er så ikke en ren erhvervskonto i så fald, for så var den jo virksomhedens, men en privat konto din makker ejer og har fået konens enkeltmands ind over - formenlig har de fælles konto i virkeligheden når det kan lade sig gøre.

Du kan jo formentlig bevise, at du har overført penge - og det er nok et defacto I/S + du siger du står som ejer af butikken I købte sammen med hans kone - - men det er en møg sag med meget rod, som let betyder store omkostninger hvis den skal via advokat og i retten.

Butikken - hvis du står som ejer og har betalt så er den jo din - og dermed også din omkostning. HVIS en dygtig person i jeres omgangskreds kunne sætte sig med jer og få fornuft i det hele, så I enten forsatte sammen eller hver for sig, med rimelig fordeling ud fra de penge du har skud i, så var det langt at foretrække

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 09:02

Jeg er enig med John.

Det du oplyser, gør desværre ikke sagen mindre mudret. Jeg vil følge Johns anbefaling, nemlig sætte Jer sammen og tale fornuftig sammen, gerne med en fælles ven som tredjemand, da I jo begge er for indblandet til at I kan se objektivt på det.

Jeg tror ikke der er økonomi til en advokat i denne sag (da jeg gætter på, at vi her har en tvist under de 50.000), men ellers kunne en advokat jo fungere som mediator samtidig med, at han kan få Jer ud af nogle af de misforståelser I hver for sig står med. Men en retssag til afklaring gætter jeg på, at I bør undgå - det går simpelthen op i omkostninger, desværre.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)