hey, har fået en faktura fra en advokat, som mener at jeg ulovligt har downloadet en film. den faktura har jeg så betalt. uanset om jeg rent faktisk downloadede den film eller ej, lad os sige at hvis jeg havde downloadet den, så havde det været som del af min enkeltmandsvirksomheds arbejde. så spørgsmål: kunne jeg trække den udgift (faktura'en fra advokaten) fra i skat? |
THRW:hey, har fået en faktura fra en advokat, som mener at jeg ulovligt har downloadet en film. den faktura har jeg så betalt. uanset om jeg rent faktisk downloadede den film eller ej, lad os sige at hvis jeg havde downloadet den, så havde det været som del af min enkeltmandsvirksomheds arbejde. så spørgsmål: kunne jeg trække den udgift (faktura'en fra advokaten) fra i skat?
Helt grundlæggende så skal enhver udgift, advokat eller ej, være målrettet virksomheden for at der kan opnås fradrag for udgiften. Så i første omgang er fakturaen til privatpersonen eller virksomheden? Hvis fakturaen er til privatpersonen og filmen ellers i øvrigt er en film som privatpersonen kan anvende privat (det er ikke et smagsspørgsmål men indhold, den skal være meget fagspecifik for at kunne knyttes til virksomheden) så er der nok ikke fradrag for udgiften i virksomheden.
Er fakturaen lavet til virksomheden, så er fradraget afhængig af hvad det er der betales for. Hvad står der på fakturaen, erstatning, kompensation eller?