Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konflikt omkring valg af navn til firma?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg er i gang med at starte en mindre virksomhed op, og har fundet et navn jeg gerne vil bruge til det. Men navnet udtales på samme måde som en allerede eksisterende virksomhed, som dog staves på en anden måde. Navnene er på 5 bogstaver hvor forskellen er et c og et k i det sidste bogstav.

Er det ulovligt eller uetisk af mig at oprette et firma med samme lydende navn end det eksisterende firma?

Det skal siges at de services og produkter jeg vil tilbyde, på ingen måde minder om det som det eksisterende firma tilbyder.

På forhånd tak.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Daniel

Jeg ville finde på et andet navn hvis jeg var dig - hvis du skal starte firma op har du ikke brug for det "bøvl" det ville give, både ved at det oprindelige firma gør indsigelser mod dit brug af navnet, og alle de potentielle kunder som du mister ved at de ryger ind på den forkerte side.

//Morten

Fra Århus C
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 17
Fra  Land & Dyr Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Morten også skriver, ville jeg også vælge et andet navn MEDMINDRE navnet har direkte relevans med de varer som du sælger. I så fald vil der være en naturlig forklaring. 

Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Navnet jeg gerne vil bruge består af mit navn og virksomhedens grundlæggende emne, trukket sammen til et navn. Så jeg synes det har relevans, og det er også en af grundende til at jeg så gerne vil bruge det.

Men er det uetisk eller risikerer jeg at komme i klemme, er det måske ikke det værd. Hvis jeg skriver til det pågældende firma, kan jeg vel næsten være 100% sikker på at de ikke vil synes om det, kan jeg ikke?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det afhænger faktisk af, hvor stærkt et brand det andet navn er.

2 firmaer kan godt have samme navn, hvis de er i forskellige brancher, og navnesammenfaldet er uden betydning for begge firmaer. Hvis derimod det navn, som du lægger dig op af, er et meget stærkt brand eller måske i samme geografis område, således at der er forvekslingsmuligheder, når man eks. søger tlf. på google og andet, så er risikoen for at navnesammenfaldet er uretmæssigt væsentlig større. Det er altså en afvejning, også derfor vil jeg tænke mig godt om, inden jeg valgte det navn, som du har. For hvorfor tage risikoen?

/Rikke

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Set fra den anden synsvinkel:

For nogen tid siden fandt jeg ud af, at der er én, der har registreret samme firmanavn som mig - blot med et mellemrum i navnet. Begge er enkeltmandsvirksomheder og indenfor samme branche. Navnet er et engelsk ord med et par bogstaver foran.

Jeg kontaktede vedkommende, der bestemt ikke mente, at det var samme firmanavn. Hans vurdering var ligeledes, at eventuelle kunder ved en søgning sagtens kunne kende forskel.

Pt. venter jeg blot på at jeg har tiden til at gå ind i sagen. Dvs. jeg agter at registrere firmanavnet som et varemærke (hvis muligt) og dernæst ligge sag an. Et bøh-brev var ikke tilstrækkeligt.

Kort sagt: Find et andet navn ellers vil det før eller siden føre til et opgør imellem jer. 

Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak for alle jeres kommentarer og gode input. Jeg tror bare jeg går i tænkeboks igen, og forsøger at finde et andet navn :(

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)