Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding- og driftsselskab som IVS?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vil starte ny virksomhed i starten af 2016 og prøver at forstå "pengestrømmen" mellem holding og drift hvis de begge er et IVS?
Vil som udgangspunkt starte en personlig virksomhed, men da jeg pt er studerende er jeg ved at læse op på fordelene ved IVS.

Jeg forstår næsten hvordan det virker med IVS uden holdingselskab, men der er nogle generelle/praktiske ting jeg ikke kan finde svar på når både drift og holding er IVS (på trods af adskillige gode tråde her på Amino)?

Som jeg forstår det:

Der skal opspares de 50.000 i driftsselskabet før jeg kan overføre årligt udbytte til holdingselskabet, eller hvad?
(udbyttet = overskudet efter selskabsskat og evt. løn til mig selv (skat: 28% af de første ca. 50K og derefter 42%))

Rullende kapital. Når man har opsparet de 50.000 i driftsselskabet vil kapitalen i holding også være på 50.000 fordi man er ejer af driftsselskabet? (et aktiv på 50.000)(samlet kapital på 50.000)
Alle penge overført til holdingselskabet kan derfor bruges til at investere eller evt. udbetales som udbytte?

Penge overført fra holding til drift bliver betragtet som lån?

Når de 50.000 er sparet op ændres firmaet fra IVS til APS?

Er jeg helt galt på den?

Mvh.
Kennet Leth Sørensen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57

Kennet Sørensen:

1

Der skal opspares de 50.000 i driftsselskabet før jeg kan overføre årligt udbytte til holdingselskabet, eller hvad?
(udbyttet = overskudet efter selskabsskat og evt. løn til mig selv (skat: 28% af de første ca. 50K og derefter 42%))

2
Rullende kapital. Når man har opsparet de 50.000 i driftsselskabet vil kapitalen i holding også være på 50.000 fordi man er ejer af driftsselskabet? (et aktiv på 50.000)(samlet kapital på 50.000)
Alle penge overført til holdingselskabet kan derfor bruges til at investere eller evt. udbetales som udbytte?

3

Penge overført fra holding til drift bliver betragtet som lån?

4

Når de 50.000 er sparet op ændres firmaet fra IVS til APS?

1 ja - og løn eller udbytte op til 27% giver ca 42-43% begge dele - så ens - start med løn op til topskat - så udbytte op til 27% grænse  så løn med topskat og udbytte til 42% - giver igen samme ca skat.

når der er bunden kapital på 50 t så vil alt derover kunne være frit til investering i andre selskaber om jeg forstår spørgsmålet - så ja

3

ja som udgangspunkt - forudsat Holding har penge at låne ud - ellers kan du selv give lån, i begge fald med rente osv

kun hvis du beder om det og betaler lovpligtig revisorerklæring til ca 10.000 kr ellers ikke

Overvej ApS fra start - her lidt surt om IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/ivs-sprgsmal-negativ-karakter-men.html  - og overvej om du SKAL ha holding-  der stiftes mange holdings i unøde http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html og overvej om det er selskab du skal bruge og ikke bare personlig virksomhed - afhænger af risiko  for ellers er der mange fordele i personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  holdt op mod hinanden

Og ellers min E bog eller paperback Jeg vil være Selvstændig som har stiftelse, regler moms, skat fordele ulemper, huskelister for personlig virksomhed, IVS og ApS gennemgået

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:21

Cookie - John Hannover:

Kennet Sørensen:

1 ja - og løn eller udbytte op til 27% giver ca 42-43% begge dele - så ens - start med løn op til topskat - så udbytte op til 27% grænse  så løn med topskat og udbytte til 42% - giver igen samme ca skat.

Det kan godt være jeg misforstår spørgsmålet.

Men udbyttet fra datter til holding er da skattefrit, jf. selskabsskattelovens § 13. 27%-42% (progressionsgrænse på 49.200) er umiddelbart først relevant når der er udloddet skattefrit udbytte fra datter til holding, og derefter udloddes udbytte fra holding til anpartshaver! Ikke for ellers at være uenig i betragtningen om, at det som udgangspunkt kan anbefales at tage løn op til topskattegrænsen. Mere bare for at huske på at udbyttebetragtningen skal følges op gennem holdingen for at blive relevant.

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Fra  KLS Design Skrevet kl. 09:41

Hej John.

Tak for svar. Vil lige læse mere op på det via dine links.

Gunden til at jeg overvejer IVS er jo at jeg er studerende og derfor faktisk ikke må tjene penge i mit firma og jeg har læst at IVS derfor kan være en god idé da pengene/overskudet bliver i firmaet og derfor ikke påvirker min personlige indkomst (før de trækkes ud som løn/udbytte). Jeg har derfor heller ikke råd til at starte et ApS fra start.

Grunden til at jeg overvejer et holdingselskab er at det er et webbureau jeg vil starte og også en webshop, og jeg har læst at de kan være en god idé at have et holdingselskab hvis det giver mening på sigt at adskille forskellige områder i firmaet (f.eks. webshop i et datterselskab og webbureau i et andet).

Mvh.

Kennet Leth Sørensen

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Fra  KLS Design Skrevet kl. 09:44

Hej Jesper.

Ja, men der skal vel betales selskabsskat af resultatet/overskudet i driftsselskabet før pengene kan overføres (skattefrit) til holding som udbytte? 

Mvh.

Kennet Leth Sørensen

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:49

Kennet Sørensen:

Ja, men der skal vel betales selskabsskat af resultatet/overskudet i driftsselskabet før pengene kan overføres (skattefrit) til holding som udbytte? 

Fuldstændig korrekt! Selskabsskat udgiftsføres inden resultatdisponeringen anvendes til enten udbytte eller overført overskud.

Mit svar var udelukkende for at minde om, at udbytte til dig personligt skal igennem holdingselskabet og udbytteskatten indeholdes derfra.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35

Kennet Sørensen:

1

Gunden til at jeg overvejer IVS er jo at jeg er studerende og derfor faktisk ikke må tjene penge i mit firma og jeg har læst at IVS derfor kan være en god idé da pengene/overskudet bliver i firmaet og derfor ikke påvirker min personlige indkomst (før de trækkes ud som løn/udbytte). Jeg har derfor heller ikke råd til at starte et ApS fra start.

2

Grunden til at jeg overvejer et holdingselskab er at det er et webbureau jeg vil starte og også en webshop, og jeg har læst at de kan være en god idé at have et holdingselskab hvis det giver mening på sigt at adskille forskellige områder i firmaet (f.eks. webshop i et datterselskab og webbureau i et andet).

1

Det kan du gøre i personlig virksomhed ved at bruge virksomhedsskatteordningen (brug revisor som ved selskab)http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html

2

Alt for mange holdings laves netop fordi man har hørt at på sigt kan det være godt at dele op osv - Man kan ha mange brancher i samme. Vent med at bygge konglomerat til du står med behovet, eller i alle fald, overvej nøje om det er pengene værd at ha med fra start - Rigtigt mange fortryder de ikke holdt ting simpelt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 19:20
Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Fra  KLS Design Skrevet kl. 20:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John.

Tak, tror også virksomhedsskatteordningen et en bedre løsning for mig, og så ændre virksomhedsform efter nogle år hvis det bliver nødvendigt.

Mvh.

Kennet Leth Sørensen

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Fra  KLS Design Skrevet kl. 20:38
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)