Min forklaring nu er meget simplificeret, da der spiller en del forskellige parametre ind.
Men det der sker er at det opsparede overskud bliver slettet (det kan ikke eksistere andre steder end en VSO), Til gengæld bliver din anskaffelsessum på aktier/anparterne sat tilsvarende ned, hertil skal du bemærke at du efter en omdannelse sagtens kan have en negativ anskaffelsessum.
Dermed bliver skatten skubbet til det tidspunkt du sælger aktierne/anparterne. Normalvis bliver du ved et aktiesalg beskattet af avancen (salgpris - anskaffelsessum), det gør du stadigvæk her, men anskaffelsessummen er nedsat så din aktieavance bliver større (altså mere skat når du sælger aktierne/anparterne)
Endnu en gang mange tak for hjælpen.
Hvad sker der med pengene når det opsparede overskud bliver slettet - de vil vel fremadrettet indgå som egenkapital i ApS'et (som de også gør nu)?
Jeg forstår det du skriver sådan at en negativ anskaffelsessum betyder at man efter omdannelsen skylder penge, hvilket må være en fordel frem for at have penge tilgode man måske aldrig får godtgjort, da beskatningen og dermed betalingen ikke sker før et salg.
Det giver dog for mig kun mening at der skal ske en beskattelse af anskaffelsessummen ved salg hvis det er en summering af midler der ikke allerede er beskattet.
Da der allerede er betalt en foreløbig skat svarende til virksomhedsskatten af det opsparede overskud, så er det for mig uforståeligt at det opsparede overskud bidrager til en negativ anskaffelsesum og dermed i sidste ende højere beskatning ved salg.
Det burde være omvendt, så det opsparede overskud som der allerede er beskattet svarer til at man har penge tilgode, og dermed bidrager til en positiv anskaffelsesum (mindre beskatning ved salg).
Ellers må der ske en godtgørelse af den foreløbige betalte skat hvorved det vil give mening at det opsparede overskud i så fald mangler at blive beskattet og dermed bidrager til en negativ anskaffelsesum.
Hvad sker det med den foreløbige betalte skat - bliver den godtgjort?
Hvis den foreløbige betalte skat ikke bliver godtgjort ved omdannelsen, men den bliver set som om at man har betalt virksomhedsskat af det opsparede overskud (og eventuelt at opsparet overskud også bidrager til en negativ anskaffelassum og dermed større avance), så kan det vel næppe være en fordel at omdanne virksomheden istedet for at nedbringe det opsparede overskud/den foreløbige betalte skat til 0, og stifte et ApS (uden omdannelse) hvor driften forsætter?
Vil anskaffelsesummen blive krævet beskattet som var det aktieavance hvis man lukker firmaet efter omdannelse?
Hvad bidrager til en positiv anskaffelsesum?
Jeg har ingen aktiver eller lignende i virksomheden, der er kun indtægter og få udgifter samt forrige års opsparede overskud.
Der må være noget jeg mangler at forstå i forhold til hvad der sker med den foreløbige betalte skat og det opsparede overskud.
Beklager den lange tekst - men jeg føler det er nødvendigt at beskrive hvordan jeg opfatter og relaterer tallene til hinanden for at tydeliggøre hvor det er jeg eventuelt ryger af sporet.