Hej jeg har spekuleret lidt over noget. Jeg har f.eks. 50.000 kr på min private konto. Jeg vil gerne starte en virksomhed. (Aps) Jeg ønsker løbende at tilbage betale de 50.000 kr tilbage på min private konto. Men hvis jeg overføre pengene i form af løn til min private, skal jeg betale skat. Men hvad nu, hvis jeg i virksomheden optager et lån på 50.000 kr af mig selv. Dvs virksomheden låner 50.000 kr af min private, som jeg løbende tilbagebetaler med f.eks. 5000 kr. pr. måned under gældsforpligtelser. Er pengene så ikke skattefrie, fremfor hvis jeg havde indskudt pengene direkte (dvs uden lån) og betalt løn til mig selv i form af personale udgifter, hvor der skal betales skat? Altså at jeg teknisk set bruger gældsforpligtelser som en slags erstatning for personaleudgifter, og dermed undgår at skulle betale skat for de første 50.000 kr. på den private, da det jo er forekommet som et "lån" ? |
Det er desværre ikke muligt nej. I så fald vil virksomheden jo ingen egenkapital have, men blot en gæld og en balancesum på 50 t.kr. Pengene kan kun tilbagebetales beskattet, eller i form af fradrag ved likvidering af selskabet. Får du brug for yderligere kapital end de 50 t.kr når selskabet er stiftet, er det en mulighed