Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stak af fra gæld til Silicon Valley..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har lige set et tv program om en danske iværksættere, der er flyttet fra Danmark til USA for at stifte forretning.

En af dem, er så flyttet til "iværksætterbyen" Silicon Valley. Og det er såmænd fin nok. Det der undrede mig, var at han i programmet blev præsenteret i form af at han havde taget det store spring - opsagt sin lejlighed, solgt sine ting, og rejst fra venner, familie og studiegæld for at forfølge den "Amerikanske Drøm".

Det er så den sidste del, der undre mig. - "Rejst fra sin studiegæld" ?
Det kan man da ikke, kan man?

Man kan da ikke bare flytte til USA, og så forsvinder ens skattegæld, og gæld til andre kreditorer, RKI-registreringer osv.
Eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg håber da ihvertfald ikke at kunder, der skylder mig eller min virksomhed penge, i teorien bare ville kunne flytte til USA, og så kan man intet gøre for fortsat at inddrive gælden.

Nogen der ved noget om dette?

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 20:32

Hej Per

Det lyder ikke som om du skelner imellem gæld til staten og gæld til din virksomhed. Der er relativt stor forskel på skatteretten og så skifteretten som du jo først skal igennem for at få din "skyldner" til at erkende gælden. Det er således ikke nok med en uberettiget RKI-post.

Du kan altid forsøge at inddrive din gæld, det gælder så bare at:

1) skyldneren har accepteret sin gæld igennem en dansk domstol, eks.vis skifteretten.

2) der har ikke været foretaget forsøgt tvangsinddrivelse af gælden det sidste år.

3) der skal foretages gyldig forkyndelse i eks.vis USA.

4) herefter kan du så håbe på at skyldneren kommer hjem og betaler.

5) game over indtil skyldneren er hjemme igen. Og husk reglen om forældelse.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 20:43

Hej. Ja, jeg mudrer det måske lidt sammen i indlægget. Jeg ved at skat har helt andre muligheder for inddrivelse end private kreditorer.
F.eks. i form at lønindhold.

Men nu har jeg læst lidt på emnet, og angiveligt så kan private kreditorer også gøre lønindhold, hvis skylder bor i f.eks. Sverige eller Tyskland.

Omvendt er der også mange lande, som holder meget tæt, så selv skat har svært ved først og fremmest at finde en.
Det er jo ikke længe siden at hr Bagger stak af til Sydafrika med en gæld på 200 millioner kroner i ryggen.

Grunden til at jeg blandede det lidt sammen, var mest i forhold til hvad mine muligheder som erhvervsdrivende ville være, hvis en kunde, nægter at betale - jeg trækker ham/hende i fogedretten, og får måske, måske ikke gjort udlæg i nogle værdier - og så vælger personen at flytte til f.eks. USA.
Kan de godt bare det, og så kan jeg sidde og håbe på at vedkommende rejser hjem igen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25

Per Bendiksen:
han havde taget det store spring - opsagt sin lejlighed, solgt sine ting, og rejst fra venner, familie og studiegæld for at forfølge den "Amerikanske Drøm".

Det er så den sidste del, der undre mig. - "Rejst fra sin studiegæld" ?
Det kan man da ikke, kan man?
nah offentlig gæld er ikke så let, men tror du ikke det kan være udsendelsens sprog  rejst fra venner, familie og studiegæld for at forfølge den amerikanske drøm

Jeg tror ikke nødvendigvis det skal tages helt så bogstaveligt - han kan som godt stadigt betale sin studiegæld, beholde vennerne og familien - og så forfølge drømmen. Jeg tror det er lidt smart sprog for vise "navlestrengen" blev klippet Smile som gæt

Er det privat gæld eller virksomhed til dig, så kan du har besvær hvis det sker, med inddrivelse og forældelse - så ja man kan nok slippe af med noget, men det er ikke så let lige at få lov til at rejse til USA og starte firma - det er hundebesværligt og kræver mig bekendt ganske mange penge og redegørelser - det er ikke noget man bare går som indenfor EU, så det er nok mest alm. der bliver betalt klatgæld trods en flytning. Der er nok større risiko for selskaber der går konkurs og ejer sidder videre i Danmark med et tilsvarende selskab lige efter.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 08:05

Per Bendiksen:

Det er jo ikke længe siden at hr Bagger stak af til Sydafrika med en gæld på 200 millioner kroner i ryggen.

Nu stak han ikke af TIL sydafrika men var rejse på ferie/forretningsrejse. Han forlod selskabet og tog til USA for måske at lukke nogle tråde inden han meldte sig selv.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 10:22

Ok. Dog ikke det som de siger i det 6 afsnit lange program om det på DR ...

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 10:23

Det er i øvrigt EFTER at han er ude f fængsel igen.
Og ikke før, som du henviser til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00

Efter fængslet har SB vel ikke været som sådan stukket af. Han har jo ikke, som politiet konstaterede det, 200 mio og må jo frit rejse dertil han vil

At der er forsvundet penge ud af systemet og at de kan være alt fra gravet ned et sted, eller ligge hos en svensker eller andre steder, er anden sag, men SB sagen kan ikke lige bruges til at vise man bare kan rejse fra gæld. Fra 200 mio kan man i øvrigt vanskeligt rejse, man vil være interpol efterlyst og ikke kunne bevæge sig ret frit - så skal man stikke, skal det være fra beløb, som kreditor ikke anser det for pegene værd at forfølge i det store udland

visse - få - klarer at gemme sig i længere tid, Tvind Amdi er godt eksempel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)