Jeg har et spørgsmål. Efter rentenlovens § 8a, kan man kræve renter af omkostninger der er tilkendt af retten. Men hvis jeg nu senden en kunde en rykker, med en hovedstol på 1.000 kr., og et rykkergebyr på 100 kr., hvordan forrentes rykkergebyret så? Og kan det overhovedet forrentes?
Spørgsmålet må jo gælde for rykkergebyrer, kompensationsgebyr og inkassoomkostninger pålagt i forbindelse med at der rykkes for et krav. Jeg kan ikke finde nogen direkte regel der siger hvordan det skal forrentes, men jeg kan ikke rigtig se at det IKKE skulle kunne forrentes. Er der ikke en advokat eller revisor med en viden her? En inkassomand måske?
Jeg har et spørgsmål. Efter rentenlovens § 8a, kan man kræve renter af omkostninger der er tilkendt af retten. Men hvis jeg nu senden en kunde en rykker, med en hovedstol på 1.000 kr., og et rykkergebyr på 100 kr., hvordan forrentes rykkergebyret så? Og kan det overhovedet forrentes?
Telesalg:
Spørgsmålet må jo gælde for rykkergebyrer, kompensationsgebyr og inkassoomkostninger pålagt i forbindelse med at der rykkes for et krav. Jeg kan ikke finde nogen direkte regel der siger hvordan det skal forrentes, men jeg kan ikke rigtig se at det IKKE skulle kunne forrentes.
Du svarer egentlig lidt selv på dit spørgsmål. Rykkergebyrer, kompensationsgebyr og inkassoomkostninger er omkostninger til inddrivelse, tildelt af dig til din skyldner ikke af retten. Du skal læse samme paragraf du refererer til modsætningsvis!
Hvis du vil have renter af dine omkostninger til inddrivelse, skal du have rettens ord på dit samlede krav. Indtil da er omkostninger ikke en del af den fordring du kræver renter af.