Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg håber, at der er en masse mennesker herinde med en solid viden om selvstændig virksomhed. Er efterhånden helt ør i hovedet af at tale med a-kassen mm. ;-)

Mine spørgsmål er følgende: 

Jeg er pt. arbejdsløs dog med vikartimer hver uge næsten (ofte 3 dage). Mit ønske er at skifte branche/ selv starte selvstændig virksomhed. 

Min mand er selvstændig. Må jeg blive ansat i hans virksomhed, fx. 10-15 timer pr. uge? Hvordan er det i forhold til dagpenge reglerne? Er selvfølgelig med på at dagpengene skal modregnes i fht. løn, men er det "lovligt" og optjener jeg reelt timer på det? Eller vil jeg blive anset som medejer? Og kan jeg miste min dagpengeret, hvis jeg bliver ansat som timelønnet medarbejder (ikke fastansat). 

Eller er det en fordel selv at starte et IS og have det som bibeskæftigelse?

På forhånd tak for svar. :-)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:28

Pippi76:
Er efterhånden helt ør i hovedet af at tale med a-kassen mm. ;-)

Hvis du har fået et svar fra dem af er det jo det der gælder. Du bliver da ikke mindre ør i hovedet af at stille de samme spørgsmål her inde ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 7. Dec 15
Skrevet kl. 14:34

Ha ha 

Nej, det kan du have ret i. Problemet er, at jeg netop ikke får nogen konstruktive svar, da a-kasse medarbejderne ikke kan svare på mine spørgsmål. ;-)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:41

Pippi76:
Nej, det kan du have ret i. Problemet er, at jeg netop ikke får nogen konstruktive svar, da a-kasse medarbejderne ikke kan svare på mine spørgsmål

Så er det den forkerte A-kasse du står i. Men der er jo heldigvis frit valg idag.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 7. Dec 15
Skrevet kl. 16:19

Det er jeg helt klar over, men der kunne jo være nogen, der sad inde med nogle brugbare råd/erfaring, da a-kassernes beslutninger afhænger af en vurdering. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24

Der er kun din a kasse der kan svare om de vil acceptere supplerende dagpenge i forhold til at arbejde 10-15 timer per uge hos ægtefælle. Det handler bl.a. om, hvorvidt de føler sig sikre på, du så er til rådighed de andre 27 timer osv  og ikke faktisk også hjælper firmaet der. Du KAN bestemt miste din dagpenge ret - 

Du kan ikke selv starte I/S som er for flere personer, og du får nu nok heller ikke OK til selv at stifte enkeltmands CVR når du er på dagpenge - men det er igen en test - om de accepterer det som bibeskæftigelse. Ofte gør de ikke. Havde du haft det CVR hele tiden, og haft fuldtidsjob du havde miste, så ville de tro på, at du kunne passe det som bi beskæftigelse, men næppe hvis du starter nyt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/supplerende-dagpenge-bibeskftigelse.html 

Tag din mand med ned til personlig samtale i a-kassen så i er 4 øre og kan supplere hinanden lidt - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:30

Jeg er ret enig med de andre indlæg herinde.

Du er nød til at have a-kassen til at godkende din eventuelle start som selvstændig. Det er dog ikke min opfattelse at a-kassen som regel afviser at godkende dette som bibeskæftigelse. Det kræver selvfølgelig en god portion tålmodighed, så udfyld blanketten AR259 og gå i dialog med a-kassen, ellers ville jeg anbefale at klage over afgørelsen såfremt deres argumentation virker urimelig.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)