Kære Aminoer Mit lille APS har overskud, og jeg vil derfor gerne for første gang udbetale mig en løn (til topskattegrænsen) her i december. Jeg har derfor oprettet en aftale hos Danløn samt med nets, men der er et par ting, jeg er usikker på, og som jeg håber, at I kan måske kan hjælpe mig med. Mit eneste formål er, at udbetale mig én løn nu her - ikke regelmæssigt (fx pr. mdr. eller hver 14. dag), og så igen, når der (forhåbentligt) er akkumuleret et overskud. Der er ingen ansatte i selskabet i skrivende stund.
Og en sidste ting: Når jeg kommer dertil: Hvordan betaler jeg den indeholdte indkomstskat? Jeg skal for god ordens skyld sige, at jeg har været igennem "Kom godt i gang med Danløn”, men den giver ikke umiddelbart svar på disse problematikker. Håber meget, at nogle af jer herinde kan hjælpe. God søndag…! :) /Lasse |
Det er i princip ligemeget om du vælger 14 dage eller måned. Startdato har ikke betydning som jeg ser det heller, men skriv startdato for selskabet, det ville jeg gøre. Ferie kan du som ene ejer undlade, men skriver du ferie, og vælger funktionær, så opsparer du feriepenge som selskabet så skal/må afsætte som skyldige
Produktionsenhed kan du lade være blank - Løn er A indkomst - men under skattekort skal du vælge bikort - for ellers får du fradraget både der, og i dit faste arbejde. Direktør ville jeg vælge - men igen kan jeg ikke se nogen faldgruppe (du er begge dele og der er skal aktier/anparter - bare ikke fysiske)
Danløn giver skat besked og skat og am-bidrag trækkes ved at skat trækker dem fra den tilmeldte konto ca 20 dage efter - ligesom danløn undbetaler selve lønnen til dig til den konto du angiver for medarbejderen
Du kan altid bruge danløn hjælp og skrive til danløn. I arbejdstiden svarer de hurtigt. Husk du skal være arbejdsgivereregistreret - for periodisk indkomst. Ellers husk at 0 indberette de måneder du ikke hæver løn fremover - også let i danløn
vh John Hannover